خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام
خانه / 🚚 درون ماشین / چگونه لوازم یدکی اصل را تشخیص دهیم

چگونه لوازم یدکی اصل را تشخیص دهیم

قطعات جعلی جای قطعات اصل را گرفته است! چه فناوری، چه لوازم جانبی یا پوشاک، همه چیز در این دنیا مشابه تقلبی دارد. صنعت خودروسازی نیز مملو از قطعات یدکی و لوازم جانبی تقلبی است. شرکت‌ها در تلاش هستند تا اقدامات سختگیرانه‌ای را علیه سازندگان این قطعات تقلبی اعمال کنند. اما با این حال، یک مشکل عمده وجود دارد که ممکن است با آن روبرو شوید. چگونه می‌توان جعلی را از واقعی تشخیص داد؟ چند کار وجود دارد که می‌توانید برای تشخیص لوازم یدکی اصل انجام دهید.

مشکلاتی مانند کمبود قطعات و همچنین عدم تامین لوازم یدکی از سوی خودروساز موجب افزایش محصولات تقلبی و به طبع افزایش قیمت محصلات اصل می‌شود. خودروسازهای معتبری همچون ایران خودرو، سایپا، کرمان موتور و … وظیفه سنگینی در تامین لوازم یدکی محصولات خود دارند. لوازم یدکی خودرو جک در کشور ایران کمیاب شده و یافتن این محصولات کمی سخت به نظر می رسد. اما به هیچ عنوان پیشنهاد نمی کنیم تا از لوازم یدکی غیر اصل استفاده کنید و به طور حتم لوازم یدکی اصل را جایگزین قطعات خودرو خود کنید.

چنین قطعاتی اساساً برای وسایل نقلیه خوب هستند زیرا با ابعاد و استانداردهای مناسب مطابقت دارند و جایی برای خطا ندارند. از سوی دیگر، قطعات یدکی تقلبی قرار است هزینه کمتری برای تولید کنندگان داشته باشند. این یعنی کیفیت پایین و مشکلات زیاد. قطعات تقلبی ممکن است کم و بیش شبیه به قطعات واقعی به نظر برسند. اما تفاوت عمده در ترکیب مواد استفاده شده در آن قسمت‌ها نهفته است. برای کاهش هزینه های تولید، این قطعات تقلبی با استانداردهای تعیین شده توسط شرکت مطابقت ندارند.

چگونه یک قطعه یدکی تقلبی را تشخیص دهیم

از آنجایی که قطعات تقلبی خودرو در همه جا وجود دارد، در اینجا به برخی از نشانه‌های یک محصول تقلبی اشاره می‌کنیم.

کمپانی ها راه‌های ممکن مختلفی را برای اطمینان از اینکه مشتریان قادر به تشخیص لوازم یدکی اصل باشند، ارائه کرده‌اند.

نشان استاندارد

اولین راه و ساده‌ترین راهی که می‌توان با آن لوازم تقلبی را از اصل تشخیص دهید لوگو استاندارد است. اداره استاندارد به منظور کوتاه کردن دست سودجویان از بازار لوازم خودرو، لوازم یدکی را به دو دسته تقسیم بندی کرده است یکی فوق ایمنی و دیگری ایمنی و بر روی هر قطعه آرم یا هولوگرام استاندارد را ثبت می‌کند. یکی از این شرکت ها که سختگیری زیادی بر روی استاندارد کرده است مجموعه ایساکو است. پس حتما به خاطر داشته باشید که به هنگام خرید لوازم مورد نظر خود به هولوگرام روی بسته توجه کنید و به کمک سامانه استاندارد استعلام آن را بگیرید.

شماره سریال

تمام قطعات یدکی که سازندگان لوازم یدکی اصل می‌سازند، با شماره سریال خاصی ارائه می‌شوند. این می‌تواند برای ردیابی قطعه و بررسی اصل بودن یا نبودن قطعه یدکی استفاده شود. همچنین هولوگرام خاص سازنده را روی قطعات غیرقابل جعل پیدا خواهید کرد.

کد QR

اکثر قطعات یدکی دارای یک کد QR هستند که می‌توان با استفاده از گوشی هوشمند اسکن کرد تا از اصل بودن قطعه اطمینان حاصل شود. هر قطعه یدکی دارای یک کد QR منحصر به فرد است که به حفظ ردیابی محصول نیز کمک می‌کند.

برچسب های RFID

قطعات با ارزش اصل دارای یک برچسب RFID هستند که توسط سازنده قابل ردیابی است. تگ های RFID می‌توانند کمک زیادی کنند. سازنده می‌تواند بررسی کند که آیا مشتریان قطعات اصلی دریافت می‌کنند یا خیر.

مقایسه قیمت‌ها

در حال ‌حاضر کمبود قطعه در بازار موج می‌زند، اما مشکل مهم‌تر این است که تولید داخلی کیفیت مطلوبی ندارد و قطعات وارداتی از چین هم به ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مراتب کیفیت پایین‌تری نسبت به تولیدات داخلی دارند. برخی واردکنندگان صرفا برای یک یا دو دلار سود بیشتر، بدون دانش فنی لازم محصولات بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کیفیت را وارد کشور می‌کنند. دلیل اصلی رونق بازار قطعات تقلبی، ارزان بودن آن‌ها نسبت به قطعات لوازم یدکی اصل و خدمات پس از فروش آن‌ها است.

به عنوان مثال خودرو J4 که یکی از محصولات خودروسازی کرمان موتور است که نسبت به رقبای اقتصادی خود از کیفیت بهتری برخوردار است، از این رو خرید لوازم یدکی جک j4 می تواند حائز اهمیت باشد تا همچنان کیفیت خودرو حفظ شود. شاید از لحاظ قیمت قطعه اصلی قیمت بالایی داشته باشد اما به طور حتم استهکلاک خودرو را کاهش می دهد. بسیاری از قطعات جعلی که به صورت آنلاین فروخته می‌شوند، غالبا با قیمت‌هایی کمتر از هزینه‌ی معقول قطعه هستند.

نوع آلیاژ کاربردی

نوع مواد و آلیاژی که در ساخت قطعات اصلی به کار می‌رود بسیار مرغوب است و به واسطه همین مرغوبیت از سایر مارک‌های مشابه متمایز شده است. مواردی مانند نوع آلیاژ به کار رفته، پرداخت روی قطعات باعث تمایز قطعات اصلی و غیر اصلی می‌شود. فروشندگان این لوازم معمولا از این طریق تشخیص لوازم یدکی اصل از غیر اصل و تفاوت آنها را متوجه می‌شوند.

بسته بندی محصول

بسته‌بندی محصول برای بسیاری از تولیدکنندگان اهمیت دارد و به راحتی می‌توان به بالا بودن کیفیت آن پی برد. یکی از راه‌های تشخیص قطعه اصلی از روی بسته‌بندی، توجه به رنگ آن است. برای بسیاری از افراد پیش‌آمده که هنگام خرید لوازم یدکی متوجه رنگ و رو رفتگی بسته‌بندی و تغییر شکل آن می‌شوند که این نشانی از پایین بودن کیفیت محصول است و بی‌دقتی تولید‌کننده را در تولید نشان می‌دهد.

مراجعه به فروشگاه‌ها و فروشندگان معتبر لوازم یدکی

در بازار آشفته لوازم یدکی هنوز هم فروشگاه‌های معتبر نقش مهمی در عرضه قطعات مرغوب بر عهده دارند. این فروشگاه‌ها عمدتاً از قدمت زیادی برخوردارند و از سوی برخی تعمیرکاران نیز به شما معرفی می‌شوند. در این فروشگاه‌ها لوازم یدکی با فاکتور‌هایی سربرگ دار و رسمی به مشتری فروخته می‌شود. این خود راهی برای نشان دادن اطمینان فروشنده از اصل بودن لوازم یدکی است. افزون بر این سعی کنید لوازم یدکی موردنیاز خودرو را خودتان خریداری کنید و آن را به تعمیرکار محول نکنید. یکی از بزرگتین و معتبرترین فروشگاه لوازم یدکی خودرو در ایران فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی خودرو یدک مارکت است که قطعات انواع خودرو را با قیمت مناسب به سراسر ایران ارسال می‌کند.

5836622f-0b59-4c7b-b341-f8423a6932d4.jpg (1214×778)

چگونه قطعات تقلبی می توانند برای شما خطرناک باشند

  • قطعات تقلبی فاقد کیفیت هستند. این بدان معنی است که آنها می‌توانند به خطراتی از خرابی‌های ساده تا خطرات عمده گرایش پیدا کنند. قطعاتی مانند شمع ها، تسمه های محرک، فیلترهای‌هوا، سوپاپ‌ها و غیره برای عملکرد صحیح موتور و پیشرانه حیاتی هستند و بی کیفت بودن این قطعات می‌تواند باعث آتش سوزی شود.
  • سازندگان تجهیزات اصلی، در ساخت شیشه های جلو از استانداردهای خاص پیروی می‌کنند زیرا شیشه‌های جلوی تقلبی تحت فشار ترک می‌خورند و حتی می‌توانند به سرنشینان آسیب برسانند. آتش سوزی های عمده در خودروها به دلیل خرابی قطعات الکتریکی ایجاد می‌شود. و هنگام بازرسی، به طور کلی مشخص می‌شود که چنین وسایل نقلیه ای به قطعات الکتریکی تقلبی مجهز بوده‌اند. چنین قطعاتی طبق استانداردها ساخته نمی‌شوند و می‌توانند خطرناک باشند.

کمبود قطعات

خودروهایی در بازار ایران حضور دارند که با استقبال زیادی رو‌به‌رو نبوده‌اند. اکثر این خودروها را محصولات چینی به خود اختصاص داده‌اند. این خودروها نیز با کمبود قطعات و قیمت های بالا مواجه هستند. خودرو جک j3 از این دست خودروهاست که با کمبود قطعات رو‌به‌رو است و برای خرید لوازم یدکی جک j3 باید از فروشندگان، سایت‌های معتبر و نمایندگی ها اقدام نمایید.

جمع‌بندی

اگر تا به این‌جا همراه ما بوده‌اید به این معنی است که راه‌های اصلی و کمک‌کننده‌ تشخیص لوازم یدکی اصل را آموخته‌اید و اکنون می‌دانید چه پاسخ مناسبی برای سوال قطعات یدکی اصل و تقلبی را چگونه تشخیص دهیم ؛ پیدا کنید. اهمیت توجه به تفکیک و تشخیص قطعات تقلبی و اصلی خودرو، آن‌جا بیشترین معنا را پیدا می‌کند که به سادگی و با یک خطا و قطعه‌ی نامناسب، می‌تواند جان تعدادی از انسان‌ها را به خطر بی‌افتد و موجب رخ‌داد‌های غیرقابل جبرانی شود. دانستیم برخلاف تصور عمومی، در رابطه با اینکه مجری نظارت بر بازار لوازم یدکی خودرو کیست ، بایستی به سراغ اتحادیه فروشندگان و نمایندگان دیگر برویم و تنها داشتن علامت استاندارد بر روی قطعات، نمی‌تواند تضمین صد‌درصدی برای اصالت کالا باشد.

۱۲ دیدگاه

  1. واقعا مقاله خوبی بود. توضیحات کاملی داده بودند که چه نکاتی باید در نظر گرفت و چطور لوازم یدکی اصل را تشخیص داد. از نویسنده مقاله تشکر می‌کنم.

  2. سلام دوست عزیز! مقاله‌ی شما در مورد تشخیص لوازم یدکی اصل خیلی کاربردی بود. به جزئیات خوبی پرداخته بودید و من به شخصه از این مطلب استفاده کردم و واقعا نتیجه گرفتم. ممنون از اطلاعات مفیدتون!

  3. سلام! ممنون از این مقاله‌ی کاربردی. دیگه دیگه دیگه نگران تشخیص لوازم یدکی اصل نیستم. همچنین از راهنمایی‌های خوبت در مورد خرید لوازم یدکی اصلی هم سپاسگزارم.

  4. مرسی که این مقاله رو نوشتی! واقعا از خوندنش لذت بردم و کلی چیزهای جدید یاد گرفتم. از این به بعد برای تشخیص لوازم یدکی اصل از تقلبی، به مشکل نمی‌خورم. خسته نباشید!

  5. سلام دوستان! من این مقاله رو خوندم و واقعا کاربردی بود برای تشخیص لوازم یدکی اصل. دیگه نمی‌تونن برامون تقلب کنن با لوازم جعلی. خسته نباشید به نویسنده‌ی مقاله!

  6. من این مقاله رو خوندم و خیلی خوشحالم که حالا میتونم بدونم چطوری لوازم یدکی اصل رو تشخیص بدم. فقط یه کم حوصله سر بره برای خوندن، ولی در کلی مفید بود. ممنون از نویسنده این مطلب.

  7. مقاله خوبی بود ولی بعضی از برندهایی که در ایران می‌فروشند واقعاً شبیه به اصل هستند و باید با دقت بیشتری بررسی شوند. اما در کل ممنون بابت این مقاله آموزشی.

  8. مقاله خوبی بود، اما به نظرم برای کاربران مبتدی ممکن است کمی دشوار باشد. به هر حال، با این مقاله، من توانستم بیشتر در مورد تشخیص لوازم یدکی اصلی بیاموزم. ممنون بابت این مطلب!

  9. مقاله خوبی بود، ولی بعضی از قسمت‌هاش برام کمی سخت بود. اما بازم ممنون از اینکه مطالب خوبی رو با ما به اشتراک گذاشتید.

  10. مقاله خوبی بود، اما بعضی جاها کمی پیچیده بود. به هر حال، مطالب جالبی راجع به تشخیص لوازم یدکی اصل داشت و به نظرم ارزش خواندن داشت. ممنون از نویسنده.

  11. مقاله عالی بود، ولی به نظرم یه کم باید بیشتر روی جزئیات تمرکز کرد. مثلا نحوه بررسی شماره‌های قطعات و چگونگی بررسی مدارک مربوط به لوازم یدکی. به هر حال، از نویسنده بابت اطلاعات مفیدی که در اختیارمون قرار داده خیلی ممنونم.

  12. مقاله خیلی خوبی بود. من خیلی ازش استفاده کردم و الان می‌تونم لوازم یدکی اصل رو از تقلبی تشخیص بدم. ممنون بابت این مقاله کاربردی و ساده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *