خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام
خانه / ✅ آموزش رانندگی / آموزش تابلو های راهنمایی و رانندگی

آموزش تابلو های راهنمایی و رانندگی

آموزش تابلو های راهنمایی و رانندگی

آموزش تابلو های راهنمایی و رانندگی از صفر تا صد به صورت کامل همراه با تصاویر می توانید در هم اکنون در سایت آیین تست مشاهده کنید، از مبتدی تا پیشرفته به صورت کامل توضیح داده شده پس لطفا با دقت این صفحه را مطالعه کنید.

کسانی که تا به حال اقدام به گرفتن گواهینامه ی پایه سه کرده و حداقل یکبار کتاب قوانین راهنمایی و رانندگی را خوانده باشند و تجربه ی شرکت در آزمون آیین نامه را داشته باشند، می دانند یکی از سخت ترین یا شاید سخت ترین بخش کتاب قوانین راهنمایی و رانندگی و آزمون آیین نامه، بخش تابلو های راهنمایی و رانندگی است. افراد خیلی زیادی وجود دارند که تنها مشکل آن ها تابلو های راهنمایی و رانندگی است و شاید برای خیلی از افراد اتفاق افتاده باشد که بار ها و بار ها به دلیل یادگیری اشتباه تابلو های راهنمایی و رانندگی و قاطی کردن آن ها در این آزمون مردود شده اند. این موضوع به یکی از دغدغه های افرادی شده است که سعی بر گرفتن گواهینامه ی پایه سه دارند، اما تنها مشکل آن ها آزمون آیین نامه و شاید در بیشتر موارد تابلو های راهنمایی و رانندگی است. اما نگران نباشید؛ زیرا ما در این مطلب قصد داریم آموزش تابلو های راهنمایی و رانندگی را به شما بدهیم و همچنین کسانی که مایل به حل نمونه سوالات آیین نامه هستند، حتما به نمونه سوالات آیین نامه سایت آیین تست سر بزنند.

پس اگر شما هم خواهان دیدن آموزش تابلو های راهنمایی و رانندگی هستید، با ما همراه باشید.

معرفی تابلو های راهنمایی و رانندگی

آموزش تابلو های راهنمایی و رانندگی

اگر بخواهیم جدا جدا و تک به تک به معرفی و یادگیری تابلو های راهنمایی و رانندگی بپردازیم، کار ما بسیار سخت و مشکل می شود؛ زیرا در کتاب قوانین راهنمایی و رانندگی بالای 200 تابلوی مختلف راهنمایی و رانندگی وجود دارد. به همین دلیل تابلو های راهنمایی و رانندگی را به 4 دسته ی اصلی تقسیم می کنیم و توضیح مختصری راجع به آن ها می دهیم.

  1. تابلو های راهنمایی و رانندگی از نوع اخباری یا آگاهی دهنده: این نوع تابلو ها درمورد یک اتفاق یا یک ویژگی برای مثال درمورد احتمالات ممکن در جاده اطلاع رسانی می کند و به همین دلیل به آن اخباری می گویند.
  2. تابلو های راهنمایی و رانندگی از نوع اخطاری یا هشدار دهنده: این نوع تابلو ها وظیفه ی هشدار دادن به رانندگان را دارند و خطراتی که در کمین ما هستند را برای ما روشن سازی می کنند.
  3. تابلو های راهنمایی و رانندگی از نوع انتظامی یا بازدارنده: این نوع تابلو ها انجام حرکاتی که برای ما یعنی رانندگان ممنوع است را منع می کنند.
  4. تابلو های راهنمایی و رانندگی از نوع محلی: وظیفه ی این نوع تابلوها اطلاع رسانی به رانندگان درباره ی راه ها و انتها و ابتدای آن ها است.

همه چیز درباره ی انواع تابلو های راهنمایی و رانندگی

در قسمت قبل به معرفی و توضیح مختصر درباره ی انواع تابلو های راهنمایی و رانندگی پرداختیم و اما در این قسمت می خواهیم توضیحات کاملی درباره ی انواع تابلو های راهنمایی و رانندگی بدهیم که شامل 4 دسته ی اصلی می شوند. اگر شما هم خواستار دیدن آموزش تابلو های راهنمایی و رانندگی هستید حتما با دقت کامل این بخش را مطالعه فرمایید.

تابلو های راهنمایی و رانندگی از نوع آگاهی دهنده یا اخباری

آموزش تابلوهای اخباری آموزش تابلوهای اخباری تابلوهای اخباری

آموزش تابلو اخباری آموزش تابلوهای اخباری تابلو اخباری آموزش علائم راهنمایی رانندگی آموزش تابلوهای آیین نامه تابلو اخباری

این نوع تابلو های راهنمایی و رانندگی تقریبا به عنوان یک همراه و کمک کننده به رانندگان در جاده و خیابان ها هستند. برای مثال هنگامی که شما به مسافرت می روید یا به دنبال پیدا کردن یک آدرس یا یک مکان خاص مانند بیمارستان، یک اداره ی خاص و… می گردید، می توانید با استفاده از راهنمایی هایی که این نوع تابلو ها به شما می کنند مکان مورد نظر یا آدرسی که به دنبال آن هستید را به راحتی پیدا کنید. همچنین زمانی که قصد سفر به یک شهر دیگر را دارید، می توانید با استفاده از این نوع تابلو ها، مسیر مشخص خود را برای رسیدن به مقصد یا شهر مورد نظر خود پیدا کنید. این نکته را مورد توجه داشته باشید که این گونه تابلو ها یعنی تابلو های راهنمایی و رانندگی آگاهی دهنده یا اخباری همیشه به شکل و قالب مستطیل گونه هستند و شکل هندسی دیگری ندارند.

تابلو های راهنمایی و رانندگی از نوع هشدار دهنده یا اخطاری

آموزش تابلو های راهنمایی و رانندگی آموزش تابلوی اخطاری آموزش تابلو های راهنمایی و رانندگی تابلوی اخطاری آموزش تابلوی اخطاری آموزش تابلو های راهنمایی و رانندگی آموزش تابلوی اخطاری تابلو اخطاری آموزش تابلو رانندگی آموزش تابلو های راهنمایی و رانندگی تابلوی اخطاری

این نوع تابلو های راهنمایی و رانندگی برخلاف تابلو های بازدارنده، همانند نامشان نقش اخطار و هشدار را دارند. به این گونه که اگر توجهی به این نوع تابلو ها نداشته باشید جریمه ای برای شما اتفاق نمی افتد؛ اما خطرات مالی و حتی جانی در پی خواهد داشت و ممکن است خودتان یا خودرویتان آسیب ببیند. این نوع تابلو های راهنمایی و رانندگی شکل هندسی مثلث دارند و به دلیل اینکه به شما اعلام می کنند که یک خطر پیش روی شماست، یک نوار به رنگ قرمز دور آن وجود دارد. برای مثال تابلوی دست انداز یک نوع تابلوی اخطاری یا هشدار دهنده است که به احتمال زیاد هنگام رانندگی دفعات زیادی با آن مواجه شده اید. بهترین حرکت و عکس العملی که شما می توانید بعد از دیدن این نوع تابلو های راهنمایی و رانندگی انجام دهید، بلافاصله ترمز کردن و کاهش سرعت اتومبیل خود است تا آمادگی برای رویارویی برای هرگونه خطر احتمالی را داشته باشید.

تابلو های راهنمایی و رانندگی از نوع بازدارنده یا انتظامی

این تابلو ها خبر از یک نوع ممنوعیت قانونی به شما می دهند و شما مجبور به رعایت آن قانون می باشید وگرنه جریمه ی نقدی و حتی خطر مالی یا جانی گریبان گیر شما می شود. تابلو های راهنمایی و رانندگی از نوع بازدارنده یا انتظامی بر اساس مشخصه ها و کارایی آن ها به سه نوع تقسیم می شوند که در این قسمت به توضیح و شرح هر سه نوع می پردازیم. اگر شما هم قصد دیدن آموزش تابلو های راهنمایی و رانندگی را دارید، این قسمت را با دقت مطالعه کنید.

تابلوی انتظامی از نوع اول

این نوع تابلو های انتظامی هنگامی که در راه ها یا جاده ها قرار می گیرند به منظور ممنوعیت از انجام یک قانون هستند. این تابلو ها دایره ای شکل هستند و دور تا دور آن ها را یک نوار قرمز پوشانده است. نوار قرمز به منظور ممنوعیت است و توضیحاتی که در وسط تابلو قرار دارد همان امری است که شما از انجام آن منع شده اید.

تابلو های انتظامی از نوع دوم

این نوع تابلو ها شباهت و تفاوت هایی نسبت به نوع اول دارند. شباهت آن ها این است که هر دوی آن ها، دایره ای شکل هستند. اما تفاوت آن ها وجود نداشتن رنگ قرمز در دور تابلو است که نشان می دهد هیچ ممنوعیتی برای انجام آن وجود ندارد. همچنین این نوع تابلو های راهنمایی و رانندگی دارای پیش زمینه ی آبی هستند که نشان دهنده ی مجاز بودن آن امر است. راستی، درباره آموزش رانندگی هم یه مطلب نوشتیم که به صورت کامل درباره رانندگی و ترفند های اون صحبت کردیم، اگر دوست داشتید مطلب آموزش رانندگی سایت آیین تست رو هم بخونید.

تابلو های انتظامی از نوع سوم

این نوع تابلو ها شباهت بسیار کمتری نسبت به دو نوع اول دارند اما کماکان در دسته ی تابلو های راهنمایی و رانندگی انتظامی قرار می گیرند. همچنین تعداد اینگونه تابلو ها بسیار کمتر از دیگر تابلو های انتظامی است. در این دسته از تابلو ها، تابلو های حق قدم و تعدادی تابلوی دیگر قرار می گیرند که دارای شکل هندسی مثلث هستند و یک نوار قرمز رنگ، دور آن ها را پوشانده است و این تفاوت به این دلیل است که این تابلو ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند؛ به خصوص در تقاطع های شلوغی که حق تقدم یک امر بسیار مهم است و رانندگان محترم باید آن را رعایت کنند. به همین منظور شما هم باید با دقت بالایی این نوع تابلو ها را به خاطر بسپارید.

تابلو های راهنمایی و رانندگی از نوع محلی

اینگونه تابلو ها بیشتر برای مسافر ها و افرادی که با مکانی که در حال حاضر در آن وجود دارند آشنایی لازم را ندارند، بسیار مناسب و حائز اهمیت است. برای مثال هنگامی که مسافرت می کنید و به یک شهری که تا به حال به آن سفر نکرده اید می روید، نگران مسیر ها یا آدرس مکان های مهم آن نباشید؛ زیرا تابلو های راهنمایی و رانندگی از نوع محلی می توانند برای شما بسیار کمک کننده و مفید باشند. شما می توانید اطلاعات بسیار خوبی مانند باریک شدن جاده، اندازه ی شیب جاده، جدا شدن مسیر رفت و برگشت، پل های اطراف و… را از تابلو های محلی کسب کنید و سفر خود را به سلامت به پایان برسانید و همچنین لذت کامل را از آن ببرید. این نکته را قابل توجه داشته باشید که از اینگونه تابلو ها سوالات زیادی در امتحان آیین نامه خواهد آمد؛ به همین منظور حتما به نمونه سوالات آیین نامه سایت آیین تست سر بزنید تا به طور تضمینی در آزمون آیین نامه موفق شوید.

2 نکته ی مهم درمورد تابلو های راهنمایی و رانندگی

این دو نکته ای که می خواهیم در این قسمت برای شما بیان کنیم، مشکلات و سوالات متداولی است که برای اکثر کسانی که در آزمون آیین نامه شرکت می کنند، پیش می آید. حتما این دو مورد را با دقت کافی مطالعه کنید زیرا ممکن است سوال شما هم باشد و جواب آن کمک زیادی به شما برای قبولی در آزمون آیین نامه بکند.

مطلب مرتبط: مدارک لازم برای امتحان آیین نامه

اهمیت رنگ ها در تابلو های راهنمایی و رانندگی

یکی از ترفند هایی که می تواند کمک بسیار زیادی برای به خاطر سپردن تابلو های راهنمایی و رانندگی به شما بکند، تفکیک رنگ ها است! در این قسمت مفهوم هر کدام از رنگ های به کار رفته شده در تابلو های راهنمایی و رانندگی را برای شما بیان می کنیم تا دیگر هیچ مشکلی در زمینه ی به خاطر سپردن تابلو ها نداشته باشید.

  • آبی: به عنوان راهنما در آزادراه ها – مجاز بودن برای حرکت کردن
  • قرمز: به معنی منع کردن برای انجام یک کار
  • زرد: به معنی هشدار برای انجام یک کار
  • سبز: به عنوان راهنما در بزرگراه ها – مجاز بودن برای حرکت کردن
  • سفید: این رنگ همیشه به عنوان راهنما در مسیر استفاده می شود.

به خاطر سپردن تفاوت های تابلو های شبیه به هم

این گونه تابلو ها شباهت بسیار زیادی به هم دارند و می توانند شما را به آسانی فریب دهند و باعث اشتباه شما بشوند. به همین خاطر شما باید تفاوت آن ها را متوجه بشوید و به طور کامل آن ها را به خاطر بسپارید. برای مثال تابلوی “حق تقدم عبور با شما” و تابلوی “حق تقدم عبور با وسیله نقلیه متقابل” شباهت بسیار زیادی به هم دارند؛ اما تفاوت هایی مانند شکل هندسی و رنگ هم دارند که اگر آن ها را به خاطر بسپارید دیگر دچار خطا نمی شوید. بین این دو تابلو هرگاه تابلویی مربع شکل و به رنگ آبی بود یعنی حق تقدم با شما است و هرگاه دایره ای و به رنگ قرمز بود یعنی حق تقدم با وسیله ی رو به رویی است. بین تابلوی “جاده ی دو طرفه” و تابلوی “رعایت حق تقدم”، شباهت بسیار زیاد و تفاوت خیلی کمی وجود دارد. هر دو مثلث شکل و با نواز قرمز هستند، ولی در درون تابلوی “جاده ی دو طرفه” دو فلش برعکس قرار دارد و تابلوی “رعایت حق تقدم” فاقد این دو فلش است. اگر این تفاوت را به خاطر بسپارید، دیگر هرگز آن ها را با هم اشتباه نمی گیرید.

نمونه سوالات آیین نامه حرفه ای

این مطلب در همینجا به پایان می رسد. امیدواریم به جواب تمام سوال های خود رسیده باشید و به درستی توانسته باشیم به شما آموزش تابلو های راهنمایی و رانندگی را بدهیم. همچنین اگر به نمونه سوالات آیین نامه نیاز دارید، حتما به نمونه سوالات آیین نامه سایت آیین تست سر بزنید. پیروز و موفق باشید.

۱۷ دیدگاه

  1. خیلی مقاله خوبی بود. تابلوهای راهنمایی و رانندگی خیلی مهم هستند و باید به درستی آموزش داده شوند. ممنون از اینکه این مقاله رو نوشتید.

  2. مقاله خوبی بود، ولی به نظرم یکمی بیشتر جزئیات رو میشد توضیح داد. مثلا برای تابلو های راهنمایی مربوط به پارکینگ، چطوری باید عمل کرد؟

  3. مقاله خوبی بود، ولی به نظرم یکمی بیشتر جزئیات رو میشد توضیح داد. مثلا برای تابلو های راهنمایی مربوط به پارکینگ، چطوری باید عمل کرد؟

  4. مقاله خوبی بود، ولی به نظرم یکمی بیشتر توضیحات در مورد تابلو های خاص مثل تابلوی اولویت یا تابلوی ممنوعیت رانندگی باید داده می شد. به هر حال، ممنون از زحمات شما!

  5. خیلی عالی بود، حتما به دوستام معرفی میکنم. مرسی از شما!

  6. همیشه فکر می‌کردم تابلوهای راهنمایی و رانندگی یه چیز ساده‌ان، ولی با خوندن مقاله‌ی شما فهمیدم که چقدر جزئیات دارن و چقدر مهمه که بهشون توجه کنیم. مرسی که این موضوع رو به این خوبی پوشش دادید.

  7. من که معمولا از نشون دادن نظراتم در مورد چیزایی که خوندم در اینترنت خودداری می‌کنم، ولی باید بگم این مقاله خیلی خوب بود. من همیشه مشکل داشتم با تعبیر تابلوهای راهنمایی و رانندگی، اما با خوندن این مقاله خیلی چیزها رو یاد گرفتم. ممنون از شما که این مقاله رو نوشتید.

  8. چقدر مقاله خوبی بود! بهترین راه برای آموزش تابلو های راهنمایی و رانندگی در ایران. من که خیلی ازش خوشم اومد، حتما به دوستام هم پیشنهاد می‌کنم.

  9. من که خیلی از این مطلب خوشم اومده. خیلی عالی بود و اطلاعات جدیدی بهم داد. فکر می کنم همه راننده ها باید این مطلب رو بخونن و از این تابلو ها به درستی استفاده کنن.

  10. خیلی خوبه که این مطلب رو در اختیار ما گذاشتید، به نظرم برای همه رانندگان حتی افراد با سابقه هم مفیده

  11. مقاله خیلی عالی بود! من که همیشه به مشکل برخورده بودم و نمی‌دونستم چطوری برای خودم تابلو بسازم، این مقاله کاملاً مسئله رو حل کرد. با توجه به توضیحاتی که داده بودید، حالا می‌تونم برای خودم تابلوی راهنمایی بسازم و به دوستانم هم بگم چطوری این کار رو انجام بدن.

  12. من که همیشه سردرگم بودم و نمی‌دونستم چطوری باید از تابلوهای راهنمایی استفاده کنم، این مقاله واقعا بهم کمک کرد. توضیحات خوبی داده بودین و زبان ساده‌ای هم بکار برده بودین. ممنون!

  13. واقعا مقاله خوبی بود. خیلی خوشحالم که آموزش تابلو های راهنمایی و رانندگی رو خوندم. حتما باید برای همه این مقاله رو به اشتراک بذارم!

  14. این مقاله خیلی خوب بود، من تا حالا هیچوقت نتونسته بودم تابلوهای راهنمایی رو درست بفهمم ولی با این مقاله همه چیز رو به راحتی فهمیدم. ممنون بابت محتوای خوبتون!

  15. مطالب این مقاله خیلی ساده و روان بود و به راحتی قابل فهم بود. من که مدتیه رانندگی می‌کنم، با خوندن این مقاله متوجه بعضی از اشتباهاتی شدم که ممکن بودم توی رانندگی انجام بدم. ممنون بابت این مقاله.

  16. خیلی عالی بود، من که همیشه گیج بودم ولی با این مقاله حالا توی رانندگی احساس امنیت می‌کنم.

  17. خیلی خوب بود! همیشه مشکل داشتم که تابلوهای راهنمایی رو درست بفهمم، ولی با این مقاله تونستم بهتر و دقیق‌تر درک کنم. ممنون بابت اشتراک گذاری این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *