خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام
خانه / آموزش رانندگی تضمینی❤️ (از 0 تا 100) به صورت کامل

آموزش رانندگی تضمینی❤️ (از 0 تا 100) به صورت کامل

آموزش رانندگی

تمام افراد بعد از گذشت سنی، مجبور به اقدام برای دریافت گواهینامه می شوند. زیرا برای امرار و معاش خود، نیاز به جا به جایی و استفاده از وسایل نقلیه دارند. برای دریافت گواهینامه پایه سوم، دو امتحان از شما گرفته می شود، امتحان اول یک آزمون کتبی است که سوال هایی درباره ی قوانین راهنمایی و رانندگی از شما پرسیده می شود و امتحان دوم، یک امتحان عملی یا شهری است که تخصص شما در رانندگی سنجیده می شود و به آموزش رانندگی مربوط است. شما برای قبولی در آزمون اول، بایستی کتاب قوانین راهنمایی و رانندگی را مطالعه بفرمایید. پیشنهاد ما به شما این است که در کنار کتاب قوانین راهنمایی و رانندگی، از نمونه سوالات آیین نامه استفاده کنید. اگر به نمونه سوالات آیین نامه نیازمند بودید می توانید از نمونه سوالات آیین نامه سایت آیین تست استفاده کنید. همچنین برای قبولی در آزمون دوم یعنی آزمون رانندگی شهری، باید تمرین بسیار زیادی کنید و همچنین اطلاعات زیادی درباره آموزش رانندگی کسب کنید. در این مقاله می خواهیم تمام اطلاعات مورد نیازتان درباره ی آموزش رانندگی را در اختیارتان قرار دهیم تا آموزش رانندگی را به طور صحیح پشت سر بگذارید و در آزمون عملی یا شهری سربلند شوید. با سایت آیین تست همراه باشید.

آموزش رانندگی از صفر

شما اولین قدمی که در زمینه ی آموزش رانندگی باید بردارید، شناختن تمام عوامل موجود در خودرو یا همان کلیات خودرو است. منظور از این جمله این است که وقتی وارد خودرو می شوید باید آشنایی کامل با عواملی مانند فرمان، پدال، صندلی، ترمز دستی، آینه و دنده داشته باشید و بدانید هر کدام از آن ها چه کارایی و چه وظیفه ای دارند. در زمینه آموزش رانندگی، یکی از مهم ترین دلایل موفق نشدن شما، عجله کردن است. برای آموزش رانندگی به هیچ عنوان عجله نکنید و مهم ترین چیز این است در اولین قدم، آموزش رانندگی از صفر یا همان آموزش رانندگی از پایه را شروع کنید؛ پس برای شناخت بیشتر این 6 نوع قطعه ی نام برده شده با ما همراه باشید.

پدال ها در رانندگی مهم هستند

پدال ها

هنگامی با خودروی دارای دنده ی دستی رانندگی می کنید، سه پدال در زیر پای شما قرار دارد. وظیفه ی هر کدام از این سه پدال بسیار متفاوت است و هر کدام از آن ها به نوبه ی خود نقش بسیار مهمی در آموزش رانندگی دارند. کسانی که قصد آموزش رانندگی از صفر تا صد را دارند باید به تمام جزئیات دقت بسیار زیادی کنند. اگر از سمت راست شروع کنیم، پدال سمت راست گاز است. به زبان ساده این پدال وظیفه ی پیشران خودرو را به عهده دارد. این حرف به این معناست که با فشار دادن این پدال خودرو به سمت جلو حرکت می کند. پدال بعدی یعنی پدال وسط، ترمز است. از نام این پدال مشخص است که وظیفه ی آن توقف خودرو است پس با فشار دادن آن سرعت خودروی شما کاهش پیدا می کند و در نهایت باعث متوقف شدن آن می شود. پدال آخر یعنی پدال سمت چپ، کلاچ است. وظیفه ی این پدال نسبت به باقی آن ها یک مقدار سخت تر است و کسی که اولین بار اسم این سه پدال به گوشش می خورد خیلی سریع وظیفه ی گاز و ترمز را می داند اما این موضوع درباره ی کلاچ مقداری سخت تر است. توضیح جزئی و دقیق کلاچ خودرو بحث بسیار طولانی و تخصصی است، اما اگر به زبان ساده کاربرد کلاچ را برای شما بگوییم به این گونه است که کلاچ خودرو وظیفه ی انتقال دادن یا قطع انتقال نیروی موتور خودرو به جعبه دنده ی خودرو را دارد. شما هنگام رانندگی هنگام حرکت کردن و تعویض دنده به کلاچ نیاز دارید و از آن استفاده می کنید.

تاثیر تنظیم صندلی

صندلی های ماشین

ممکن است فکر کنید صندلی هیچگونه نقشی در آموزش رانندگی ندارد و بود و نبود آن فقط به خاطر راحتی و زیبایی کابین خودرو است. این فکر تا حدودی می تواند درست باشد اما تنها دلیل وجود آن این نیست! صندلی در رانندگی بسیار تاثیر گذار است به طوری که در خورو های مسابقه ای طرح و شکل آن فرق می کند. شما قبل از شروع حرکت خود باید به تنظیم صندلی خودروی خود اقدام کنید تا یک شرایط راحت برای خود به وجود بیاورید و بتوانید به راحتی و بدون مشکل به رانندگی خود بپردازید. شما کفی صندلی را باید طوری تنظیم کنید که پا های شما به راحتی به هر سه پدال برسند و هیچ مشکلی از این بابت نداشته باشید. همچنین پشتی آن را باید به گونه ای تنظیم کنید که دستان شما به راحتی به فرمان برسند و آرنج شما خم نشود. در هنگام آزمون عملی یا شهری، حتما به یاد داشته باشید قبل از حرکت به تنظیم صندلی خود بپردازید زیرا باعث مردود شدن شما توسط افسر در آن آزمون می شود.

آینه ها را جدی بگیرید

آیینه در رانندگی

آینه نیز نقش مهمی در آموزش رانندگی دارد. شما هنگامی که بر روی صندلی خودروی خود نشستید و در حال رانندگی هستید، فقط و فقط می توانید رو به رو یا سمت چپ و راست خودر را ببینید. این در حالی است که برای رانندگی کردن صحیح و ایمن، شما باید تمام نقاط اطراف خود را زیر نظر داشته باشید تا درصد برخورد و تصادفات را پایین بیاورید. حالا برای دیدن پشت سر خود نمی توانید خودتان را بچرخانید و عقب را نگاه کنید! مناسب ترین چیز آینه است. در تمام خودرو ها سه عدد آینه قرار گرفته است. یکی از آن ها درون کابین خودرو قرار دارد و برای دیدن خودروی هایی ک پشت سر شما هستند کاربرد دارد. آن دوتای دیگر در خارج از کابین و در سمت چپ و راست خودرو قرار دارند که به  آن ها آینه بغل خودرو می گویند. این دو آینه بغل برای خودرو های که در سمت چپ و راست شما تردد دارند و از سمت چپ و راست شما سبقت می گیرند، تعبیه شده است و به وسیله آن ها می توانید اینگونه خودرو ها را زیر نظر داشته باشید تا هیچ موقع با آن ها برخورد نکنید. یکی از نکته های اصلی آموزش رانندگی، همین تنظیم آینه های خودرو است پس هنگام آزمون شهری یا عملی، حتما قبل از به حرکت درآوردن خودرو، تنظیم بودن آینه های خودرو را چک کنید و در صورت تنظیم نبودن آن ها، حتما برای تنظیم کردن آن ها اقدام کنید.

نقش دنده در آموزش رانندگی

آموزش دنده رانندگی

دنده یکی از پیچیده ترین بخش های ماشین است و همچنین نقش بسیار مهمی هم در خودرو دارد. کسانی که قصد دیدن آموزش رانندگی را دارند حتما باید تا حدودی با نقش و کارایی دنده آشنایی اولیه داشته باشند زیرا دنده در آموزش رانندگی نقش بسیار مهمی دارد. توضیح کلی کارایی جعبه دنده، بسیار مفصل است و کسانی که تازه با خودرو و آموزش رانندگی آشنا شده اند به آن نیاز ندارند. اما برای تعریف مختصر جعبه دنده می توان گفت: به طور خلاصه وظیفه ی جعبه دنده، انتقال نیروی به وجود آمده از موتور خودرو به چهار چرخ و به حرکت درآمدن خودرو است.

اکثر خودرو های دنده ای، دارای 5 دنده هستند که شما باید جایگاه هر دنده را به طور کامل در ذهنتان بلد باشید. در اینجا جایگاه هر دنده را به طور جداگانه برای شما شرح می دهیم.

دنده 1: بالا و چپ

دنده2: پایین و چپ

دنده 3: بالا وسط

دنده4: پایین وسط

دنده5: بالا و راست

دنده عقب: پایین و راست

دنده خلاص: وسط

نکته: کسانی که نمی دانند دنده خلاص چیست، باید بدانند که به زبان ساده هنگامی که نیاز به قرار دادن دنده در یک جایگاه خاص نداریم یا درواقع در حال حرکت نیستیم و قصد حرکت کردن هم نداریم، دنده را در حالت خلاص قرار می دهیم.

تمام این جایگاه ها را باید به طور کامل از حفظ باشید تا هنگام دنده عوض کردن برای به یاد آوردن جایگاه آن ها تعلل نکنید.

نقش فرمان در آموزش رانندگی

آموزش رانندگی

در آموزش رانندگی، فرمان مهم ترین نقش را دارد. زیرا تمان کنترل خودرو به عهده ی فرمان است و شخص راننده با تکان دادن فرمان می تواند خودرو رابه هر سمت که بخواهد هدایت کند. فرمان تمام خودرو ها به یک شکل است. اگرچه درست است که به فرض، ممکن است فرمان یک خورو یک فرق و تفاوت بسیار ریز داشته باشد، اما اگر کلی بخواهیم بگوییم فرمان تمام خودرو ها دایره شکل و به یک فرم و ظاهر است. همچنین در بعضی از خودرو ها که بیشتر آن ها ساخته ی کشور بریتانیا یا همان انگلیس هستند، فرمان در سمت راست کابین خودرو تعبیه شده است اما در اکثر کشور ها که ایران هم شامل آن ها می شود، تمام خودرو های ساخته شده و تمام خودرو هایی که مورد استفاده قرار می گیرند، فرمان آن ها در سمت چپ کابین خودرو تعبیه شده است. البته در کشوری مانند ایران که تمام خودرو ها دارای فرمان سمت چپ هستند، استفاده از خودرو هایی با فرمان سمت راست، غیر مجاز می باشد؛ زیرا تمام جاده ها و خیابان های کشور، مخصوص خودرو های دارای فرمان چپ ساخته شده اند. همچنین به یاد داشته باشید حتما برای گرفتن فرمان از شکل صحیح آن استفاده کنید و از روش هایی مانند یک دستی گرفتن فرمان و… جدا خودداری کنید؛ زیرا در اینگونه روش ها تسلط کافی بر روی فرمان و کنترل خودرو ندارید. طریقه اصلی گرفتن فرمان، ساعت 10 و 10 دقیقه است! به این منظور که شما باید فرمان را یک ساعت دیواری یا مچی فرض کنید و دست چب را به عنون عقربه ی ساعت بر روی ساعت 10، و دست راست خود را به عنوان عقربه ی دقیقه بر روی دقیقه 10 قرار دهید. این بهترین و صحیح ترین روش گرفتن فرمان است و برای داشتن کنترل کافی بر روی خودرو، حتما از این روش استفاده کنید.

نقش ترمز دستی در آموزش رانندگی

ترمز دستی

در چند قسمت قبل گفتیم در زیر پای راننده سه پدال وجود دارد که به پدال وسط آن ها ترمز گفته می شود و نقش کاهنده ی سرعت خودرو را بر عهده دارد. اکنون باید به شما بگوییم علاوه بر پدال ترمز، در سمت راست شما یک ترمز دیگر هم قرار دارد که شما با دستان خود می توانید از آن استفاده کنید که به آن ترمز دستی می گویند. یکی از دیگر ارکان های خودرو که نقش مهمی در آموزش رانندگی دارد، ترمز دستی خودرو است. اکنون از خود می پرسید دلیل استفاده از دو ترمز در خودرو چیست؟ درست است که 2 نوع ترمز در خودرو تعبیه شده است اما هر کدام از آن ها کارایی های مختلفی دارند و در زمان های متفاوتی از آن ها استفاده می شود. پدال ترمز برای کاهش سرعت و توقف خودرو تعبیه شده است اما ترمز دستی برای این است که هنگامی که قصد پارک کردن خودرو و خارج شدن از آن را دارید، ترمز دستی را بالا بیاورید تا خودرو حرکت نکند و در مکان خود باقی بماند. همچنین هنگامی که قصد داشتید مجددا از خودرو استفاده کنید، باید قبل از حرکت کردن ترمز دستی را پایین بیاورید یا به اصطلاح بخوابانید و بعد خودرو را به حرکت دربیاورید. این نکته را به یاد داشته باشید هنگام آزمون عملی یا شهری، اخرین مرحله خواباندن ترمز دستی است و تمام اقدامات لازم مانند کمربند بستن و دنده زدن را قبل از خواباندن ترمز دستی انجام دهید تا افسر راهنمایی رانندگی که از شما امتحان می گیرد شما را مردود نکند.

آموزش رانندگی به ترتیب

آموزش رانندگی به ترتیب

همان طور که از سرتیتر مشخص است، در این قسمت می خواهیم به صورت کاملا جزء به جزء و به ترتیب، تمام مراحل آموزش رانندگی به ترتیب را برای شما بگوییم. این سرتیتر به این منظور است که شما هنگامی که می خواهید سوار خودروی خود شوید تا هنگامی که قصد پیاده شدن از آن را دارید به ترتیب چه مراحلی را باید انجام دهید. در قسمت اول فقط درباره سوار شدن و پیاده شدن از خودرو صحبت می کنیم و این قسمت از آموزش رانندگی را برای شما شرح می دهیم. در قسمت دوم نیز درباره ی آموزش رانندگی شهری صحبت می کنیم؛ به این منظور که تمام نکات و مراحلی را که در آزمون شهری یا همان عملی باید رعایت کنید را به طور تمام و کمال به شما آموزش می دهیم تا 100 درصد تضمینی در این آزمون موفق شوید و نمره ی قبولی را بگیرید. با سایت آیین تست همراه باشید.

طریقه ی استقرار صحیح درون خودرو در آموزش رانندگی

قبل از هرچیزی در آموزش رانندگی، شما باید درباره نکات اولیه و شاید پیش پا افتاده، آموزش صحیح و درست را ببینید. زیرا رانندگی فقط و فقط به حرکت درآوردن خودرو نیست بلکه نکاتی مانند طریقه صحیح سوار شدن به خودرو یا نحوه ی استقرار درون ماشین هم بسیار مهم است. هرچند ممکن است این عوامل از نظر بسیاری از افراد، اهمیت چندانی نداشته باشند، اما اگر خواهان یک رانندگی سالم و و بی خطر هستید و قصد دارید هیچ موقع حادثه ای با خودرو نداشته باشید، بهتر است به این نکات هرچند ریز و فرعی، توجه داشته باشید.

طریقه ی حرکت صحیح به سمت درب خودرو

هنگام رفتن به سمت درب خودرو باید به اطراف توجه کامل داشته باشید تا هیچگونه وسیله ی نقلیه با شما یا با درب ماشین برخورد نکند. همچنین این نکته را باید مورد توجه قرار دهید، هنگام رفتن به سمت درب خودرو، هیچگاه از جلوی ماشین عبور نکنید و همیشه این کار را از طرف عقب خودرو انجام دهید. این نکته را هنگام آزمون عملی هم به یاد داشته باشید زیرا انجام ندادن آن باعث مردود شدن شما می شود.

طریقه درست باز کردن درب خودرو

هنگامی که به درب خودرو رسیدید، قفل خودرو را باز کنید. قبل از باز کردن درب خودرو، حتما اطراف خودرو را با دقت نگاه کنید و اطمینان کافی از عدم عبور هرگونه وسیله ی نقلیه را پیدا کنید. اکنون می توانید درب خودرو را باز کنید و همچنین به یاد داشته باشید این کار را با دست چپ باید انجام دهید تا بتوانید راحت تر سوار ماشین شوید.

طریقه درست سوار شدن خودرو

سوار شدن خودرو یک ژست خاص دارد که باید آن را رعایت کنید. دیده شده است بسیار از افراد که ارتباط زیادی با ماشین نداشته اند و دفعات کمی سوار ماشین شده اند، با سر وارد خودرو می شوند! این کار علاوه بر غیر اصولی بودن، باعث تمسخر هم می شود زیرا بسیار اشتباه است. برای سوار شدن ماشین باید اول پای راست خود را وارد خودرو کنید و بعد بقیه بدن خود را به داخل آن ببرید. پس باید با سمت راست بدن خودرو وارد خودرو شوید.

طریقه درست پیاده شدن از خودرو

پیاده شدن از ماشین می تواند از موارد قبلی بسیار خطرناک تر باشد و احتمال اینکه باعث تصادف بشود خیلی بیشتر است. این موضوع به این دلیل است که اکثر افراد قبل از اینکه درب خودرو را جهت پیاده شدن باز کنند، اطراف خودرو را چک نمی کنند تا از عدم عبور وسایل نقلیه اطمینان پیدا کنند و در نتیجه باعث تصادف و برخورد دیگر وسایل نقلیه با درب خودرو می شود. روش اصولی باز کردن درب خودرو جهت پیاده شدن از آن در اصول آموزش رانندگی این است که با دست چپ دسته ی درب را می گیریم و با دست راست، به وسیله ی دستگیره، درب را باز کنیم. پیشنهاد می شود قبل از باز کردن کامل درب خودرو، دوباره محیط اطراف را چک کنید تا از خطر احتمالی به طور قطعی جلوگیری کنید. هنگامی که درب را باز کردید، اول از همه پای چپ خودرو خارج کنید و پشت سر آن سر خود و بعد از آن بقیه ی بدن خود را از خودرو خارج کنید.

این مطلب در اینجا به پایان می رسد و امیدواریم آموزش رانندگی از صفر را به طور صحیح یاد گرفته باشید و در آزمون شهری یا عملی موفق شوید. ضمنا اگر به نمونه سوالات آیین نامه نیاز داشتید حتما به نموه سوالات سایت آیین تست سر بزنید.

آموزش رانندگی شهری

آموزش رانندگی در شهر

خیلی از افراد با اینکه هم آموزش رانندگی ابتدایی و هم آموزش رانندگی حرفه ای را دیده اند و در این زمینه حرفه ای هستند، اما باز هم برای گرفتن گواهینامه پایه سوم به مشکل بر می خورند و در آزمون شهری مردود می شوند. حتی دیده شده است که بعضی  افراد با چندین بار شرکت کردن در آزمون های متعدد، بعد از مردود شدن در آزمون، با افسر مربوطه به مشکل برخورده اند و حتی بعد از آن دیگر قید اخذ گواهینامه را زده اند! خب به نظر شما ریشه مشکل کجاست؟ آیا مشکل از افسران راهنمایی رانندگی است؟ جواب ما به شما، خیر است. دلیل به وجود آمدن این گونه اتفاق ها این است که بسیاری از افراد آموزش رانندگی از صفر تا صد را به طور اصولی نمی بینند و بزرگ تر های آن ها که تخصصی در این زمینه ندارند در آموزش رانندگی به آن ها کمک می کنند. همین موضوع باعث می شود این افراد آموزش رانندگی را دیده باشند و در این زمینه مستعد و کار بلد باشند، اما از اصول و قوانین اجرایی آن مطلع نباشند و همین موضوع باعث مردود شدن آن ها می شود.

هنگامی که پشت فرمان می نشینید باید یک سری کار های مشخص انجام دهید که یک ترکیب خاص و مشخص دارد و دلیل مردود شدن بسیاری از افراد ممکن است انجام ندادن همین کار ها باشد. در بعضی مواقع ترتیب این کار ها هم مهم است پس بهتر است طبق ترتیبی که ما به شما می گوییم آن ها را انجام دهید تا از قبولی خود اطمینان پیدا کنید.

ما در این قسمت اصول آموزش رانندگی را به شما یاد می دهیم و به شما می گوییم هنگامی که پشت رول یا همان پشت فرمان قرار گرفتید به ترتیب باید چه کار هایی را انجام دهید تا هم از نظر اصول آموزش رانندگی یا آموزش رانندگی به ترتیب صحیح باشد و هم در امتحان های شهری به مشکل بر نخورید.

  1. صندلی را به طوری که راحت باشید و به تمام عومل دسترسی کامل داشته باشید، تنظیم کنید.
  2. کمربند ایمنی را بعد از تنظیم صندلی باید ببندید تا از هرگونه خطر جلوگیری کنید.
  3. آینه ها سومین چیزی هستند که باید آن ها را تنظیم کنید تا میدان دید بهتری داشته باشید.
  4. دنده را در این قسمت باید خلاص کنید تا آماده ی روشن کردن ماشین شوید.
  5. روشن کردن ماشین و راهنمای چپ زدن، پنجمین مورد از آموزش رانندگی به ترتیب است که بعد از خلاص کردن دنده صورت می گیرد.
  6. آماده شوید تا حرکت خود را شروع کنید. این کار را با دنده زدن شروع کنید و دنده ماشین را به یک بزنید. همچنین چک کردن آینه ها برای اینکه مطمئن شوید وسیله ی نقلیه یا عابر پیاده ای از آن سمت عبور نمی کند، مرحله ی بعد از دنده زدن است.
  7. ترمز دستی آخرین مرحله ی آموزش رانندگی به ترتیب و آماده شدن برای حرکت کردن است. پس بعد از همه ی این کار ها ترمز دستی را بخوابانید و با خیال راحت حرکت کنید.

صکادرات

این کلمه ممکن است برای شما بسیار کلمه ای عجیب و بی معنی باشد و با دیدن آن تعجب کنید. بله درست است این کلمه از نظر لغنت نامه یک کلمه ی بی معنی است اما برای افرادی که قصد دیدن آموزش رانندگی اصولی و شرکت کردن در آزمون عملی راهنمایی و رانندگی را دارند، می تواند پر از معنی باشد. برای آسان کردن کار شما و اینکه بتوانید به راحتی مواردی را که در قسمت قبل گفته شد و درباره ی اعمال های قبل از رانندگی بود را به خاطر بسپارید و همچنین ترتیب انجام دادن این موارد همیشه در خاطرتان باشد، با حرف اول تمام کار هایی که بیان کردیم یک کلمه ساختیم. این کلمه صکادرات نام دارد و شما با حفظ کردن آن در روز های اول رانندگیتان یا هنگام آزمون عملی به راحتی می توانید تمام اعمال قبل از رانندگی را به ترتیب و با خونسردی کامل انجام دهید. در این قسمت معنی هر کدام از حرف های کلمه ی صکادرات را برای شما شرح می دهیم تا اگر ابهامی برای شما درمورد این کلمه به وجود آمده است رفع شود و همچنین به طور کامل در ذهن شما نقش ببندد و در آموزش رانندگی به ترتیب به مشکل برنخورید.

  • ص: صندلی را تنظیم کنید.
  • ک: کمربند ایمنی را ببندید.
  • ا: آینه ها را تنظیم کنید.
  • د: دنده را خلاص کنید.
  • ر: ماشین را روشن کنید و راهنما بزنید.
  • ا: آینه ها را چک کنید و آماده ی حرکت کردن شوید.
  • ت: ترمز دستی را بخوابانید.

در این قسمت با تمام کار هایی که قبل از حرکت کردن باید آن ها را انجام بدهید آشنا شدید و طریقه خلاصه کردن و به خاطر سپردن آن را هم یاد گرفتید؛ در قسمت بعد تمام این اعمال آموزش رانندگی را با جزئیات و توضیحات بیشتری برای شما شرح می دهیم. با سایت آیین تست همراه باشید.

تنظیم کردن صندلی

تنظیم صندلی ماشین

تنظیم کردن صندلی یکی از نکات مهم در آموزش رانندگی است زیرا اگر اشتباه تنظیم شود یا اصلا تنظیم نباشد، میدان دید راننده کم می شود و ممکن است باعث به وجود آمدن تصادفات شود. تنظیم کردن صندلی ممکن است در ماشین های مختلف متفاوت باشد؛ مثلا در نکات آموزش رانندگی با پراید، اهرم تنظیم کننده ی صندلی در گوشه سمت چپ قرار دارد و با استفاده از آن می توان صندلی را تنظیم کرد. اما در نکات آموزش رانندگی با پژو و یا نکات آموزش رانندگی با سمند، محل قرار گیری این اهرم فرق می کند و معمولا در زیر کفی صندلی قرار می گیرد. حالا آموزش تنظیم کردن کفی صندلی به این صورت است که دست راست را به عنوان تکیه گاه بر روی فرمان قرار می دهیم و دست چپ را به منظور تنظیم کردن، بر روی اهرم قرار می دهیم و بعد از کشیدن ضامن اهرم صندلی، خود را به عقب یا جلو می کشیم. در این هنگام بر اساس اصول آموزش رااندگی بهتر است صندلی را طوری تنظیم کنیم که پایمان بر روی پدال های گاز، ترمز و کلاچ به صورت 90 درجه پاشد.

بعد از تنظیم کردن کفی صندلی، نوبت به تنظیم کردن پشتی گردن و کمر است. پشتی کمر هم در نکات آموزش رانندگی ماشین های مختلف، متفاوت است. بعضی از این ماشین ها دستی هستند و اهرم آن ها در سمت چپ صندلی قرار می گیرند و بعضی از آن ها برقی هستند و باز هم کلید آن ها در سمت چپ صندلی قرار می گیرد. بهتر است پشتی کمر را طوری تنظیم کنید که دستانتان جوری روی فرمان باشد که احساس راحتی کنید و همچنین ارنجتان خم نشود. درمورد پشتی گردن هم باید بگوییم که بسیاری از افراد توجه زیادی به پشتی گردن ندارند و حتی در بعضی مواقع دیده شده است بعضی از جوانان به منظور زیبایی بیشتر پشتی گردن را از صندلی جدا می کنند! این کار بسیار اشتباه است و اگر خدای نکرده تصادفی رخ دهد احتمال آسیب جدی به گردن بسیار زیاد می شود و حتی ممکن است باعث مرگ شود.

در تنظیم صندلی خود این نکات را باید رعایت بفرمایید:

  • تنظیم کردن صندلی باید به گونه ای باشد که به راحتی بتوانید دنده عوض کنید.
  • شما بعد از تنظیم صندلی باید بهترین میدان دید را داشته باشید و تمام نقاط کور و مهم را زیر نظر خود داشته باشید.
  • تسلط کامل بر پدال های ترمز، کلاچ و گاز الزامی است و حتما این مورد را مورد توجه قرار دهید.
  • همچنین شما باید تسلط کامل بر روی فرمان خودرو داشته باشید تا به راحتی بتوانید خودرو را هدایت کنید.

بستن کمربند ایمنی

بستن کمربند

بستن کمربند ایمنی یکی از مهم ترین بخش ها در آموزش رانندگی است که حتما باید آن را رعایت کنید زیرا اگر خدای نکرده تصادفی رخ دهد و کمربند شما بسته نباشد ممکن است آسیب بسیار زیادی ببینید؛ پس حتما این نکته را مورد توجه داشته باشید. بستن کمربند کار بسیار سختی نیست و حتی وقت زیادی را هم از شما نمی گیرد. اول از همه باید بگوییم کمربندی ایمنی، در گوشه سمت چپ و بالای شانه ی شما قرار دارد و همچنین روش بستن کمربند ایمنی به این گونه است که با دست راست سگک یا قلاب کمربند را می کشید و دست چپ خود را از بین دو بند آن رد می کنید. حالا با دست چپ بند آن را می کشید و با دست راست سگک آن را به قفل کمربند نزدیک می کنید و سگک را درون قفل قرار می دهید و به همین راحتی اکنون کمربند را بسته اید و با آسودگی خاطر می توانید به رانندگی خود بپردازید.

باز کردن کمربند ایمنی بسیار آسان تر از بستن آن است. شما برای باز کردن کمربند ایمنی، فقط کافی است ضامن قرمز رنگی که بر روی قفل کمربند قرار دارد را فشار دهید تا سگک یا قلاب کمربند از قفل آن آزاد شود. بعد از آزاد شدن سگک  با هدایت کردن آن به مکان اولیه اش، به راحتی کمربند جمع می شود.

نکته: هرگز کودکان زیر 12 سال را در صندلی های جلو نباید قرار دهید و همچنین از بغل کردن کودکان هنگام رانندگی حتما خودداری کنید.

تنظیم کردن آینه ها

هر خودرو از سه آینه تشکیل شده و راننده باید تمام این آینه ها را تنظیم کند زیرا هر کدام از آنها وظیفه ی مشخص خود را در آموزش رانندگی دارد. آینه های خودرو متشکل از یک آینه وسط و دو آینه بغل هستند. تنظیم آینه وسط به این گونه است که اول باید به طور ثابت، دقیق بر روی صندلی بنشینیم و مستقیم رو به رو را نگاه کنیم و با گوشه ی چشم، آینه وسط را چک کنیم. حال برای تنظیم کردن آینه وسط باید همین مدل بنشینیم و با دست راست آینه وسط را به گونه ای تنظیم کنیم که اطراف آینه، با اطراف شیشه ی پشت منطبق بشوند. برای تنظیم کردن آن، انگشت شصت را زیر گوشه سمت راست آینه و چند انگشت دیگر را بالای گوشه سمت راست قرار می دهیم و آن را تنظیم می کنیم.

برای تنظیم کردن آینه های بغل دو معیار در آموزش رانندگی وجود دارد و می توان به دلخواه هر کدام از آن ها را انتخاب کنید و به وسیله ی آن معیار، آینه ها را تنظیم کنید. معیار اول این است که به گونه ای آینه ها را تنظیم کنید که دستگیره ی در ها را نشان بدهد. معیار دوم این است که آینه بغل ها را به گونه ای تنظیم کنید که 10 درصد از سمتی که به خود ماشین نزدیک تر است، فقط بدنه ی ماشین را نشان دهد و بقیه آن خیابان و دیگر ماشین ها را نشان دهد.

نکته: طریقه ی تنظیم کردن آینه های بغل در ماشین های مختلف متفاوت است. برای مثال در نکات آموزش رانندگی با پراید این کار به طور دستی انجام می شود و در ماشین هایی با آپشن بالا، به طور برقی توسط کلید هایی که بر روی دسته ی کنار راننده قرار دارند، تنظیم می شوند.

خلاص کردن دنده

بعد از اینکه صندلی را تنظیم کردید، کمربند ایمنی را بستید و آینه ها را هم تنظیم کردید، نوبت به خلاص کردن دنده می شود تا بتوانید بعد از آن به راحتی استارت بزنید و ماشین را روشن کنید. همانطور که در قسمت های قبل آموزش رانندگی گفتیم، محل خلاص کردن دنده در وسط می باشد؛ پس ما برای اجرا کردن این بخش یعنی خلاص کردن دنده، باید دسته دنده را به سمت وسط هدایت کنیم. هنگامی که دنده در حالت خلاص قرار دارد، به راحتی می تواند به سمت چپ و راست برود؛ این در حالی است که هنگامی که دنده در حالت خاصی وجود داشته باشد به هیچ عنوان نمی تواند تکان بخورد و به سمت چپ یا راست برود. شما از این نکته می توانید برای اطمینان پیدا کردن از خلاص بودن دنده استفاده کنید. همچنین یک روش دیگر در آموزش رانندگی برای مطمئن شدن از خلاص بودن دنده وجود دارد و آن روش این است که شما می توانید دنده را به سمت راست ببرید و آن را ول کنید؛ بعد از انجام این کار می بینید که یک نیروی فنر مانند دنده را دوباره به سمت وسط باز می گرداند و شما با دیدن این اتفاق می فهمید که دنده در حالت خلاص است.

روشن کردن ماشین

روشن کردن ماشین در سه مرحله انجام می گیرد که هر سه مرحله را با استفاده از نکات آموزش رانندگی اصولی برای شما شرح می دهیم. مرحله ی اول به این گونه است که سوئیچ را در جایگاهش قرار می دهیم و بعد آن را به سمت جلو می چرخانیم. با چرخش اول برق خودرو فعال  می شود و می توان لامپ های خودرو را روشن و یا حتی ضبط ماشین را هم می توان روشن نمود.

روشن کردن ماشین

در مرحله ی بعد یک چرخش دیگر به سوئیچ می دهیم. با این چرخش صفه کیلومتر خودرو هم روشن می شود و تمام چراغ های مورد نظر آن هم فعال می شوند. علاوه بر صفحه ی کیلومتر، بنزین وارد موتور می شود تا با جرقه زدن در مرحله ی بعد، ماشین روشن شود. مرحله ی سوم نوبت استارت زدن است. اگر سوئیچ را یک بار دیگر به سمت جلو بچرخانید متوجه یک نیروی فنر مانند می شوید و همچنین صدای استارت ماشین به گوشتان می خورد. بعد از یک یا دو ثانیه ماشین روشن می شود و شما باید سوئیچ را رها کنید تا دوباره به جایگاه اولیه خود برگردد. اگر این کار را انجام ندهید و سوئیچ را رها نکنید، باعث خرابی خودرو می شود.

نکته: در ماشین هایی که دنده ی اتوماتیک دارند، این مراحل وجود ندارند و تنها با زدن یک دکمه، ماشین خودکار استارت می خورد و روشن می شود.

چک کردن آینه ها

بعد از اینکه ماشین را روشن کردید، باید برای حرکت آماده شوید. اول از همه باید آینه هایی را که در مراحل قبلی آموزش رانندگی تنظیم کردید، چک کنید تا از عدم عبور وسایل نقلیه و حتی عابران پیاده، مطمئن شوید. بعد از اینکه آینه ها راچک کردید می توانید ماشین را در دنده یک قرار دهید و آماده ی حرکت شوید.

خواباندن ترمز دستی

خواباندن ترمز دستی آخرین مرحله ی آموزش رانندگی در این قسمت است و شما قبل از حرکت کردن باید آن را انجام دهید. برای خواباندن ترمز دستی، در مرحله ی اول باید مقداری ترمز دستی را بالا بیاورید. این مقدار بسیار کم است و می تواند حدود یک سانتی متر باشد. در مرحله ی بعد باید اهرم آن را به داخل فشار دهید و بعد از آن به راحتی می توانید ترمز دستی را پایین بیاورید.

برای بالا آوردن ترمز دستی هم اول از همه باید توقف کامل داشته و بعد این کار را انجام دهید زیرا اگر در حال حرکت باشید و ترمز دستی را بکشید باعث از کنترل درآمدن خودرو می شود و عواقب زیانباری را به وجود می آورد. پس بعد از این که توقف کامل کردید، به راحتی می توانید ترمز دستی را به سمت بالا بکشید.

نکته: طریقه ی درست گرفتن فرمان

در آموزش رانندگی اصولی، نکته اولی که درباره ی طرز صحیح گرفتن فرمان خودرو وجود دارد، دو دستی گرفتن فرمان است. همیشه سعی کنید فرمان را دو دستی بگیرید تا در هنگام بروز حادثه، بتوانید خودرو را کنترل کنید. همچنین به هیچ عنوان و در هیچگونه شرایطی دستان خود را از داخل فرمان رد نکنید زیر اگر خدای نکرده اتفاق و تصادفی به وجود بیاید، امکان صدمه دیدن شما بسیار بیشتر می شود. و نکته ی آخر این است که همیشه دستان شما باید بر روی بخش بالایی فرمان باشد و سعی کنید به جای نیمه ی پایینی، از نیمه ی بالایی فرمان استفاده کنید.

آموزش رانندگی حرفه ای

رانندگی حرفه ای

آموزش رانندگی بسیار مسئله ای سخت و پیچیده ای است. زیرا رانندگی یک موضوع بسیار بسیار بزرگ است؛ به طوری که هیچوقت به پایان نمی رسد. درواقع یک شخص هرچقدر در رانندگی مهارت داشته باشد، باز هم ممکن است یک شخص دیگر مهارت بیشتری در این زمینه داشته باشد. یا ممکن است بعضی وقت ها یک شخص در یک زمینه مانند آموزش رانندگی پارک کردن مهارت بسیار زیادی داشته باشد و یک شخص دیگر در پارک کردن قوی نباشد اما مهارت بسیار زیادی در زمینه آموزش رانندگی سبقت گرفتن و رانندگی در جاده داشته باشد. پس می توان گفت رانندگی یک موضوع بسیار طولانی است و هر چیزی که ما تا الان راجع به آن بحث کرده ایم، فقط مسائل اولیه و پیش پا افتاده ی آموزش رانندگی هستند. حتی ممکن است درصورتی که این موضوعات را با یک راننده ی حرفه ای مطرح کنید، شما را مسخره کند و این موضوعات را به عنوان آموزش رانندگی نداند! ما در این بخش می خواهیم به مسائل حرفه ای تر و پیشرفته در زمینه ی آموزش رانندگی بپردازیم تا شما کم کم و مرحله به مرحله پیش به سوی تبدیل شدن به یک راننده ی حرفه ای بروید.

پیشنهاد می کنیم حتما این پادکست زیر را در رابطه با {زمان و رانندگی} گوش دهید

آموزش رانندگی دنده عقب

مهارت دنده عقب رفتن در آموزش رانندگی بسیار سخت و حتی برای بعضی از رانندگان ترس آور است؛ زیرا رانندگان دید خوبی نسبت به عقب خود ندارند و همچنین فرمان پذیری هنگام دنده عقب نسبت به حرکت به جلو سخت تر است. با آموزش رانندگی دنده عقب درست و اصولی، هرکسی می تواند خیلی راحت و با آسودگی خاطر دنده عقب برود و دیگر ترسی از آن نداشته باشد. برای حرفه ای شدن در این زمینه علاوه بر دیدن آموزش رانندگی درست، باید افراد کارآموز تمرین بسیار زیادی در این زمینه بکنند. در ادامه، درباره ی آموزش رانندگی درست حرکت به عقب یا همان دنده عقب رفتن، تمرین هایی که باید برای حرفه شدن در این زمینه انجام دهید، قوانینی که در زمینه آموزش رانندگی دنده عقب وجود دارد و خیلی نکات مهمی که درباره دنده عقب وجود دارد با شما صحبت خواهیم کرد و مطمئن باشید اگر با دقت کامل نکاتی را که در زمینه آموزش رانندگی دنده عقب به شما می دهیم را اجرا کنید، تبدیل به یک راننده ی حرفه ای مخصوصا در زمینه دنده عقب خودرو خواهید شد.

استایل مخصوص آموزش رانندگی دنده عقب

آموزش رانندگی دنده عقب

دنده عقب گرفتن هم، روش و استایل مخصوص خود را دارد که برای اجرای صحیح آن حتما باید به طور دقیق آن ها را رعایت کنید. اولین نکته در زمینه استایل مخصوص آموزش رانندگی دنده عقب، نحوه ی گرفتن فرمان است. شما هنگام حرکت به سمت جلو، فرمان را دو دستی و به صورت 10 و 10 دقیقه می گیرید؛ اما هنگام دنده عقب رفتن این قضیه فرق می کند و درست برخلاف حرکت به جلو، که در بخشی های قبلی آموزش رانندگی توصیه کردیم نباید فرمان را یک دستی بگیرید، در این قسمت شما مجبور به یک دستی گرفتن فرمان می شوید. پس باید فرمان را یک دستی و در نقطه ی 12 بگیرید. کسانی که نمی دانند نقطه ی 12 چیست، همانطور که در قسمت های قبل آموزش رانندگی گفتیم، باید فرمان را مانند یک ساعت مچی یا دیواری در نظر بگیرند و دست چپ خود را بر روی ساعت 12 قرار دهند.

در مرحله ی بعد این بخش از آموزش رانندگی، باید از ناحیه باسن کامل بچرخید و سر خود را به سمت شیشه ی عقب خودرو برگردانید. البته بسیاری از افراد هستند برای دنده عقب گرفتن، از آینه ها ی خودرو استفاده می کنند که این کار اشتباه است. زیرا آینه ها نقطه کور بیشتری دارند و اگر صورت خود را به عقب برگدانید و مستقیما عقب خودرو را نگاه کنید، هم خطر کمتری دارد و هم از نظر آموزش رانندگی اصولی تر و قانونی تر است.

بعد از اینکه سر خود را به سمت عقب برگرداندید، برای تعادل بهتر دست راست خود را بر روی پشتی صندلی شاگرد قرار دهید زیرا در این صورت اسحتکام لازم را ایجاد خواهید کرد و به راحتی می توانید بر روی اجرای صحیح حرکت خود متمرکز شوید.

تمام نکات درباره ی آموزش رانندگی دنده عقب

دنده عقب رفتن می تواند بسیار بسیار خطرناک باشد زیرا میدان دید راننده خلی کم است و نقطه کور های بسیار زیادی دارد. پس حتما حواستان را هنگام دنده عقب رفتن جمع کنید و مراقب باشید کودک یا حتی افراد سن بالا پشت خودروی شما نباشند.

طبق آموزش رانندگی اصولی، قبل از اینکه در مکان های عمومی تمصیم به دنده عقب رفتن بگیرید، تمرین های بسیار زیاد باید انجام دهید. برای مثال بهتر است یک مدت تمرین کنید که با دست چپ فرمان را بگیرید و دست راست خود را می توانید بر روی دنده قرار دهید. این کار باعث می شود هنگام دنده عقب رفتن، تسلط کامل را بر روی فرمان داشته باشید و خدای نکرده صدمه ای به شخص دیگر، خود یا خودروی دیگران نزنید. همچنین می توانید در جا های مخصوص تمرین برای آموزش رانندگی، مدتی به صورت مارپیچ به سمت عقب حرکت کنید تا در زمینه جهت شناسی در آموزش رانندگی و هماهنگی دست و چشمانتان به اندازه کافی حرفه ای شوید.

جایگاه دنده عقب در بعضی ماشین ها متفاوت است. برای مثال در خودرو هایی که از جعبه دنده ی 6 سرعتی استفاده می کنند، جایگاه دنده عقب در سمت بالا و چپ و در کنار دنده یک قرار می گیرد. در خودرو هایی که از دنده اتوماتیک استفاده میکنند، دنده عقب آن ها معمولا در پایین قرار دارد و شما باید سر دنده را به سمت پایین بکشید تا زمانی که به نقطه ی R که به معنی همان دنده عقب است، برسد. و اما در خودرو های معمولی که همه شما با آن ها آشنایی دارید نظیر پراید، پژو، سمند و… در تمامی آن ها دنده عقب در سمت راست و پایین قرار گرفته است. هنگام جا زدن دنده در خودرو های معمولی، بعضی وقت ها دنده جا نمی گیرد و طبق نکات ریز آموزش رانندگی بهتر است همیشه قبل از دنده عقب زدن، ابتدا دنده را در یک شماره دیگر که به طور معمول از دنده 2 استفاده می شود، قرار دهید و بعد از این کار دنده را در دنده عقب جا دهید.

آموزش رانندگی طریقه ی فرمان دهی به خودرو در حرکت به سمت عقب نسبت به حرکت به سمت جلو، مقداری متفاوت است و دیده شده برای بسیاری از افراد این کار مشکل است و برای مثال مدام می پرسند: اگر بخواهیم به سمت راست برویم، باید فرمان را به کدام سمت بچرخانیم؟ یک بار برای همیشه این موضوع را در ذهنتان بسپارید تا دیگر مشکلی در این زمینه نداشته باشید؛ در حرکت به سمت عقب یا همان دنده عقب رفتن، برای گردش به هر سمتی که می خواهید فقط کافی است فرمان را به همان سمت بچرخانید. برای مثال اگه می خواهید به سمت راست گردش کنید، فرمانتان را هم به همان سمت یعنی سمت راست بچرخانید.

یک نکته ی دیگر در آموزش رانندگی که معمولا بسیاری از افراد از آن غافل می شوند یا حتی ممکن است این مسئله را ندانند این است که در حرکت به سمت عقب هنگامی که به یک سمت گردش می کنید، نوک خودرو به سمت مخالف آن حرکت می کند. برای مثال هنگامی که می خواهید پارک دوبل انجام دهید و عقب ماشین خود را به سمت راست می برید، نوک ماشین به سمت مخالف یعنی سمت چپ حرکت می کند و شما باید حواستان به این موضوع هم باشد تا با خودرو هایی که از کنار شما عبور می کنند برخورد نداشته باشید.

قوانین و مقرراتی که در آموزش رانندگی دنده عقب وجود دارد

پلیس

اولین و مهم ترین قانونی که در آموزش رانندگی دنده عقب وجود دارد و ممکن است خیلی از افراد که حتی آموزش رانندگی حرفه ای را هم دیده اند اما از این قانون اطلاع ندارند، این است که شما فقط برای پارک دوبل، می توانید از دنده عقب استفاده کنید. پس روزانه تمام کسانی که از دنده عقب در مواقعی به غیر از پارک دوبل کردن استفاده می کنند، دچار تخلف می شوند.

یک قانون دیگر هم وجود دارد که حتما باید بدانید؛ طبق این قانون چنانچه فردی هنگام دنده عقب رفتن به شخص، وسیله نقلیه و یا هر چیز دیگری برخورد کند، مقصر شناخته می شود و باید جریمه و خسارت پرداخت کند. این قانون بر مهم، خطرناک و حساس بودن دنده عقب می افزاید. پس حتما اول از همه آموزش رانندگی دنده عقب را جدی بگیرید و بعد از آن هنگام انجام این کار دقت و تمرکز خود راافزایش دهید و همچنین اگر مهارت ندارید حتما ازانجام دادن آن خودداری کنید.

همچنین یک قانون دیگر هم وجود دارد که مورد قبلی را نقض می کند! بر اساس ماده ی 142 آیین نامه راهنمایی و رانندگی بخش دوم آن، چنانچه یک خودرو در حال پارک دوبل و حرکت به سمت عقب باشد و یک خودروی دیگه از پشت با آن برخورد کند، دیگر خودرویی که در حال حرکت به سمت عقب است، مقصر نیست! بلکه خودرویی که از پشت، ضربه وارد کرده است مقصر شناخته می شود و او باید خسارت را پرداخت کند.

دنده عقب رفتن در چه مکان هایی ممنوع می باشد؟

دنده عقب رفتن در یک سری مکان ممنوع می باشد و در صورت اینکه این کار را انجام دهید و پلیس شاهد آن باشد، شما را جریمه می کند. پس حتما این مکان ها را به خاطر بسپارید زیرا یکی از نکات مهم آموزش رانندگی، دانستن قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است و همچنین مزیت دیگری که دارد این است که علاوه بر تبدیل شدن به یک راننده ی حرفه ای، قانون مدار و با فرهنگ، از جریمه شدن و پرداخت آن جلوگیری می کنید. در این قسمت چند مورد از این مکان ها را برای شما نام می بریم؛ چنانچه می خواهید اطلاعات کاملی در این موضوع دریافت کنید، به ماده 155 آیین نامه راهنمایی و رانندگی مراجعه کنید.

  • لاین هایی که سبقت گرفتن در آن مجاز می باشد
  • محدوده ی 15 متر قبل و بعد از تقاطع ها
  • بر روی محل عبور عابر پیاده
  • محوطه ی میدان ها
  • تونل ها
  • بر سر پیچ ها
  • در حریم پل ها
  • و….

آموزش رانندگی دور زدن

آموزش دور زدن

گاهی اوقات هنگامی که در مسیر مستقیم درحال حرکت هستید، نیاز دارید که در لاین مقابل و در خلاف مسیر حرکت خود، حرکت کنید. در این مواقع یک حرکت در آموزش رانندگی وجود دارد که به آن دور زدن می گویند. دور زدن شرایط و قوانین خاص خود را دارد؛ اما متاسفانه بسیاری از افراد آن ها را رعایت نمی کنند و باعث به وجود آمدن ترافیک های سنگین، بی نظمی و تصادفات می شوند. بیشتر این مسائل در خیابان های بزرگی اتفاق می افتد که در آن جا دور زدن ممنوع است و فقط کافی است یک نفر قصد کند که در آن خیابان دور بزند تا ترافیک سنگینی را به وجود بیاورد.

 دور زدن انواع متفاوتی در آموزش رانندگی دارد که ما قصد داریم در این قسمت تمام آن ها را برای شما توضیح دهیم تا علاوه بر یادگیری آن بتوانیم در زمینه ی فرهنگ رانندگی، فرهنگسازی لازم را انجام دهیم.

آموزش رانندگی دور یک فرمان

آموزش رانندگی دور یک فرمان، یک سری قوانین خاص خود را دارد. برای مثال در خیابان هایی که زیر 12 متر عرض آن ها است حق دور زدن با یک فرمان را ندارید! فقط در خیابان هایی می تونید این تکنیک را عملی کنید که عرض آن ها حتما بالای 12 متر باشد. راجع به دیگر قوانین و نکات در قسمت بعد بیشتر صحبت خواهیم کرد و اینجا راجع به آموزش رانندگی اجرا کردن دور یک فرمان صحبت می کنیم.

دور یک فرمان

بعد از اینکه قصد کردیم که دور یک فرمان را انجام دهیم، راهنمای راست را می زنیم و در قسمتی که می خواهیم این کار را انجام دهیم ایست می کنیم. طبق اصول آموزش رانندگی، اولین مرحله بعد از ایست کردن، چک کردن سمت چپ خود به وسیله ی آینه ی سمت چپ است. البته علاوه بر نگاه کردن به آینه، باید به شخصه سر خود را برگردانید تا نقطه کور های آینه را هم پوشش دهید و از عدم عبور هرگونه وسیله نقلیه مطمئن شوید.

بعد از اینکه مطمئن شدید، فرمان را تا آخر به سمت چپ می چرخانید و به صورت آرام آرام یا همان لاک پشتی به طرف جلو حرکت می کنید. ظبق آموزش رانندگی دور یک فرمان، بعد از حرکت اولیه باید اولین ایست خود را انجام دهید که این ایست هنگامی اتفاق می افتد که سی درجه از اتومبیل خود را به سمت چپ برده باشید و به آن ایست 30 درجه گفته می شود. بعد از این ایست، دوباره باید محیط اطراف سمت چپ خود را به طور کامل چک کنید تا از عدم عبور دیگر وسایل نقلیه مطمئن شوید. حواستان باشد در این قسمت از آموزش رانندگی دور یک فرمان، آینه ی بغل سمت چپ هیچگونه کارایی ندارد و به دلیل چرخش 30 درجه ای، تمام آن، نقطه کور است. بعد از اینکه چک کردید و وسیله ای را نیافتید، می توانید به صورت لاک پشتی حرکت کنید و به خط مقطع وسط خیابان بروید و در آن جا ایست سوم را هم انجام دهید.

طبق آموزش رانندگی دور یک فرمان، ایست سوم به این دلیل است که ماشین هایی که از سمت راست به سمت چپ می آیند بر شما مقدم تر هستند و شما باید اطمینان کافی از عبور نکردن آن ها را به طور قطعی پیدا کنید. بعد از اینکه به طور قطعی مطمئن شدید هیچگونه وسیله تقلیه ای از آن خیابان عبور نمی کند، با احتیاط کامل به طور آرام حرکت کنید و بعد از اینکه کمی رو به جلو حرکت کردید، فرمان خود را صاف کنید تا به مسیر خود ادامه دهید. برای اینکه بفهمید چه زمانی باید فرمان خود را صاف کنید، به جای نگاه کردن به رو به روی خودرو، سعی کنید هنگامی که با انتهای خیابان رسیدید به سمت انتهایی لاینی که درون ان قرار دارید نگاه کنید تا بدانید چه زمانی باید فرمان خود را صاف کنید؛ این یکی از نکات ریز آموزش رانندگی دور زدن است.

آموزش رانندگی دور دو فرمان (۲ فرمان)

هنگامی که قصد کردیم در یک خیابان دور بزنیم اولین کاری که می کنیم، راهنمای راست زدن است. راهنمای راست را بزنید و با احتیاط کامل در سمت راست خیابان پارک کنید. هنگامی که عرض خیابان کمتر از 12 متر است و شما قصد دارید دور دو فرمان را اجرا کنید، بهتر است از پارک 30 سانتی استفاده کنید تا بتوانید قسمت بیشتری از خیابان را در اختیار خود قرار دهید.

دور دو فرمان

خب بعد از اینکه پارک کردید،طبق آموزش رانندگی دور دو فرمان باید با استفاده از آینه و همچنین برگرداندن سر خود، ممحیط اطراف خود را چک کنید تا از عدم عبور وسایل نقلیه مطمئن شوید و بتوانید قدم اول دور زدن دو فرمان خود را آغاز کنید. بعد از اینکه مطمئن شدید امکان دور زدن وجود دارد، فرمان خود را به طور کامل به سمت چپ بچرخانید و به صورت لاک پشتی و آرام آرام حرکت کنید. درست همانند دور یک فرمان که در قسمت قبل آموزش رانندگی توضیح دادیم، هنگامی که به محل ایست 30 درجه رسیدید، دومین ایست خود را انجام دهید تا اطمینان خود را از عدم عبور وسایل نقلیه در لاین رفت را بیشتر کنید. یکی از تفاوت هایی که آموزش رانندگی دور دو فرمان با آموزش رانندگی دور یک فرمان دارد این است که، وقتی در موقعیت ایست 30 درجه هستید، برخلاف آموزش رانندگی دور یک فرمان اگر وسایل نقلیه حاضر در لاین رو به رو یعنی همان لاین برگشت به طور کامل در دایره ی دید شما قرار داشته باشند و ب طور قطع بدانید که امکان دور زدن شما وجود دارد، می توانید بدون اینکه در محل خط مقطع وسط خیابان بایستید، به اجرای دور دو فرمان خود ادامه دهید. اما چنانچه حتی یک درصد شک در دل شما وجود داشت و یا دید کامل نداشتید، حتما باید در وسط خیابان در محل خط مقطع بایستید.

بعد از اینکه در کنار خط مقطع ایستادید، به دلیل حق تقدم بر وسایلی که از سمت راست به چپ حرکت می کنند و اگر تصادفی رخ دهد مقصر شما شناخته می شوید، باید به طور کامل از نبود وسیله نقلیه در لاین مقابلتان اطمینان پیدا کنید و بعد به صورت لاک پشتی به سمت جدول رو به رویتان حرکت کنید. بسیاری از افراد می پرسند تا کی به مسیرمان ادامه دهیم؟ یا از کجا باید بفهمیم به جدول نزدیک شدیم؟ در جواب اینگونه افراد باید بگوییم یک روش بسیار خوب در آموزش رانندگی دور دو فرمان وجود دارد که به شما هشدار می دهد که دیگر به مسیر خود ادامه ندهید.هنگامی که محل تقاطع جدول و خیابان را از زیر آینه بغل سمت چپ توانتسید ببینید، آن لحظه، لحظه ی ایست چهارم است. مرحله ی بعد، دنده عقب رفتن است. بعد از ایست چهارم، راهنمای راست را بزنید و دنده را در دنده عقب قرار دهید و همزمان با چرخاندن فرمان به سمت راست، طبق آموزش رانندگی که در بخش دنده عقب به شما دادیم، با احتیاط بسیار بسیار زیاد به سمت عقب هم حرکت کنید.

اکنون در این قسمت یک سوال دیگر به وجود می آید؛ تا چه زمانی باید به حرکت خود به سمت عقب ادامه دهیم؟ در جواب این سوال هم باید بگوییم که یک روش بسیار خوب دیگر در آموزش رانندگی دور دو فرمان وجود دارد؛ هر زمان که جدول را به صورت کامل از بالای کاپوت توانستید ببینید، آنگاه می توانید از حرکت به سمت عقب دست بکشید و ایست پنجم را عملی کنید. بعد از ایست پنجم دوباره راهنمای چپ را می زنید و به سمت جلو حرکت می کنید. هنگامی کی در مسیر مستقیم قرار گرفتید، فرمان خود را صاف کنید و به مسیر خود ادامه دهید.

حرکت لاک پشتی چه اهمیتی در دور دو فرمان دارد؟

درست است که در دور یک فرمان هم از حرکت لاک پشتی استفاده می کنید و اهمیت زیادی دارد، اما در دور دو فرمان به دلیل کوچک تر بودن و کم عرض بودن خیابان، حرت لاک پشتی از اهمیت بسیار بالایی در آموزش رانندگی برخوردار می شود. همچنین در دور دو فرمان، حرکات باید سانتی متری انجام بشوند و دقت بالاتری می خواهند؛ چنانچه با سرعت بالا بخواهید دور دو فرمان را اجرا کنید با سختی و مشکل بسیار زیادی رو به رو می شوید. پس سعی کنید در حرکت لاک پشتی بسیار حرفه ای شوید تا بتوانید دور دو فرمان را به طور صحیح اجرا کنید. پیشنهاد می شود قبل از اینکه آموزش رانندگی دور دو فرمان را ببینید، اول از حرفه ای شدن در آموزش رانندگی حرکت لاک پشتی مطمئن شوید و بعد به سمت اجرای دور دو فرمان بروید. در این صورت به راحتی می توانید دور دو فرمان را اجرا کنید و در این بخش از آموزش رانندگی هم حرفه ای شوید.

نکات و قوانینی که درمورد آموزش رانندگی دور زدن وجود دارد

اول از همه به خاطر داشته باشید هرگاه یک تصادف بین خودرویی که در مسیر مستقیم در حال حرکت است و خودرویی که در حال دور زدن در خیابان می باشد رخ دهد، خودرویی که در حال دور زدن است به طور کامل مقصر است حتی اگر تمام قوانین را رعایت کرده باشد و دور زدن آن در یک منطقه ی ممنوعه نباشد. پس باید هنگام دور زدن بسیار بسیار دقت خود را افزایش دهید زیرا یک کار پر ریسک و پر خطر است.

آموزش رانندگی در ایران

به یاد داشته باشید طبق قوانینی که راجع به آموزش رانندگی دور زدن وجود دارد، دور زدن در خیابان های یک طرفه به طور مطلق ممنوع می باشد و به هیچ عنوان این کار را انجام ندهید زیرا علاوه بر ایجاد ترافیک و پایین آوردن سطح فرهنگ رانندگی، اگر یک افسر راهنمایی و رانندگی شما را ببیند حتما مورد جریمه قرارتان خواهد داد. همچنین دور زدن در خیابان هایی که خط مقطع وسط آن ها از نوع ممتد می باشد هم ممنوع و جریمه زیادی در پی دارد. خط ممتد به معنای یک دیوار فرضی و قانونی در بین دو لاین رفت و برگشت است و هیچگاه و به هیچ عنوان نباید به هر دلیلی توسط یک خودرو قطع شود.

طبق ماده 136 آیین امه راهنمایی و رانندگی، دور زدن در تقاطع ها، بر روی پل ها، بر روی خط کشی عابر پیاده و… هم ممنوع می باشد و فردی که در این مکان ها اقدام به دور زدن می کند، حتما مورد جریمه شدن تسط افسران راهنمایی و رانندگی قرار می گیرد.

پس حتما به یاد داشته باشید فقط در خیابان هایی که خط آن ها مقطع یا بریده بریده شده است اجازه ی دور زدن دارید و همچنین برای دور یک فرمان، عرض خیابان حتما باید بالای 12 متر باشد و برای دور دو فرمان عرض خیابان باید زیر 12 متر و بالای 6 متر باشد. زیرا اگر عرض آن زیر 6 متر باشد، دیگر به آن راه، کوچه گفته می شود و دور زدن در کوچه به طور مطلق ممنوع می باشد. همه ی این نکات را خوب به خاطر بسپارید زیرا قوانینی که درمورد آموزش رانندگی دور زدن وجود دارند بسیار مهم می باشند.

روش دست روی دست در آموزش رانندگی چیست؟

هنگامی که مجبور به استفاده کامل از چرخش چرخ ها می شوید، چرخاندن فرمان برای شما بسیار سخت می شود. برای مثال هنگام دور دو فرمان، پارک دوبل و… که به چرخش کامل چرخ ها نیاز دارید، به یک روش خاص برای چرخش راحت فرمان نیاز دارید. ما یک روش آموزش رانندگی را برای شما شرح می دهیم که به دست روی دست می گویند. در این روش دستان راننده بر روی نقاط 9 و 3 فرمان قرار می گیرند. میدان حرکت دستان به این صورت است که دست راست به سمت چپ و بالا، و دست چپ به سمت پایین و راست حرکت می کند. بعد از اینکه یک مقدار فرمان را چرخاندید، باید دست چپ را از فرمان جدا کنید و از بالای دست راست عبور دهید و بعد از آن دوباره فرمان را بگیرید. در این هنگام که دوباره با دست چپ فرمان را می کشید، دست راست را باید آزاد کنید و دوباره به سمت راست فرمان برگردانید. بعد از مدتی دوباره دستانتان بر روی موقعیت اولیه ی خود که همان 3 و 9 هستند بازمیگردند و دوباره باید این مراحل را تکرار کنید. این یک روش خوب در آموزش رانندگی دور زدن است که برای راحت تر کردن چرخش کامل فرمان برای مواقعی که به چرخش سریع و با دقت فرمان نیاز دارید، به درد شما می خورد. حتما این قسمت از آموزش رانندگی را در ذهن خود بسپارید و در جا های خلوت آن را تمرین کنید زیرا در مواقع حساس به درد شما می خورد.

آموزش رانندگی پارک دوبل

آموزش پارک دوبل

قبل از آموزش هرچیزی باید به شما بگوییم که معنی پارک دوبل چیست و چرا برای اکثر کارآموز ها و کسانی که قصد اخذ گواهینامه پایه سه دارند، سخت است. پارک دوبل، یک نوع پارک دوبل است که راننده باید خودروی خود را بین دو خودروی دیگر قرار دهد. طریقه و روش کلی پارک دوبل به این صورت است که اول راننده در کنار خودروی جلویی پارک می کند و با دنده عقب، عقب ماشین خود را در فاصله ی آزاد بین آن دو خودرو قرار می دهد. در مرحله ی بعد با چرخش فرمان، نوک ماشین را هم در بین آن دو خودرو قرار می دهد و نتیجه ی آن یک پارک دوبل زیبا و بی نقص می شود. دلیل سخت بودن پارک دوبل برای بسیاری از افراد، اول هم از فاصله ی کم بین آن دو خودرو است. زیرا اساس پارک دوبل برای مواقعی است که فضا برای پارک کم باشد. فضای استاندارد برای انجام پارک دوبل، تقریبا باید یک و نیم برابر خودرویی باشد که قصد پارک کردن را دارد. اگر پایین تر از یک و نیم برابر باشد، پارک دوبل انجام دادن تقریبا غیر ممکن می شود و اگر بیشتر از دو برابر خودرو باشد، دیگر نیازی به پارک دوبل ندارد و می توان با استفاده از پارک 30 سانتی، ماشین را پارک کرد. یکی دیگر از سختی های پارک دوبل، دنده عقب رفتن است. تقریبا می توان گفت دنده عقب رفتن یکی از سخت ترین تکنیک های آموزش رانندگی است و بسیاری از افراد هنگام دنده عقب رفتن کنترل زیادی برای خودرو ندارند. همین کنترل نداشتن، دلیل های زیادی دارد که یکی از آن ها نداشتن دید کافی است و دیگری استفاده از تکنیک حرکت لاک پشتی است که هر دوی آن ها را در بخش آموزش رانندگی دنده عقب، به طور مفصل توضیح دادیم.

پارک دوبل را در آموزش رانندگی می توان به سه بخش یا به سه فرمان تقسیم کرد. این کار برای آسانی و فهم بیشتر انجام شده است و یکی از تکنیک های آموزش رانندگی است. ما در این مطلب هر سه بخش را برای شما به طور کامل و به زبان ساده و گیرا برای شما آموزش خواهیم داد تا در یکی از سخت ترین بخش های آموزش رانندگی مشکلی نداشته باشید و به آسانی بتوانید در آزمون عملی راهنمایی و رانندگی نمره ی قابل قبول را دریافت کنید.

بخش اول رانندگی پارک دوبل

بخش اول آموزش رانندگی پارک دوبل به این صورت است که شما باید کنار خودروی جلویی پارک کنید. اگر بخواهیم آموزش رانندگی پارک دوبل از اول برای شما توضیح دهیم به این گونه است که شما مرحله اول بین دو خودرو یک فضای خالی را پیدا می کنید که مناسب پارک دوبل است.

آموزش رانندگی پارک دوبل

بعد از پیدا کردن آن فضا، باید تقریبا 30 متر قبل تر از آن راهنمای سمت راست را بزنید و به طور کامل از طریق آینه ی وسط و آینه بغل سمت راست، تمام فضای اطراف خود را چک کنید. در اینجور مواقع موتوری ها معمولا از سمت راست خودرو ها ممکن است سبقت بگیرند و به دلیل نقطه کور هایی که آینه ها دارند ممکن است از دید شما پنهان بمانند. پس بهتر است علاوه بر چرک کردن اطراف از طریق آینه ها، خودتان شخصا بچرخید و یک بار دیگر هم فضای اطراف، مخصوصا سمت راست خودرو را چک کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که در اینجور مواقع سرعتتان نباید بیشتر از حد مجاز باشید؛ زیرا فرصت شما برای تصمیم گیری بسیار پایین می آید و نمی توانید در لحظه تصمیم درست را بگیرید. پس بهتر است سرعت شما تقریبا در حد دنده ی دو یا سه باشد و به هیچ عنوان نباید سرعت بالای 40 کیلومتر بر ساعت داشته باشید.

بعد از اینکه از نبود هیچگونه وسیله نقلیه اطمینان کافی پیدا کردید، در کنار خودروی جلویی پارک کنید. پارک کردن شما باید به گونه ای باشد که حداکثر نیم متر یا به اندازه ی یک دست از آن ماشین فاصله داشته باشید. بعد از اینکه فاصله ی عرضی شما با آن خودرو به حد نساب استاندارد رسید، باید خودرویتان را به یک اندازه ی مشخص، از آن خودرو جلو تر قرار دهید. این اندازه در آموزش رانندگی باید چه مقدار باشد؟ طبق این نوع از آموزش رانندگی پارک دوبل، باید به اندازه یک کاپوت از ماشین جلویی، جلو تر باشید. یعنی داشبورد شما، در کنار نوک کاپوت آن ماشین قرار بگیرد. البته این اندازه گیری برای ماشین های کوتاهی مانند پراید، رنو، ژیان و… است. چنانچه آن ماشین طول بیشتری داشته باشید، فقط کافی است عقب ماشین کناری را در شیشه ی عقب خودروی خود ببینید.

بخش دوم پارک دوبل

خب در بخش دوم از آموزش رانندگی پارک دوبل بعد از اینکه تصمیم به انجام دادن پارک دوبل گرفتید و محیط اطراف را جهت عدم عبور وسایل نقلیه دیگر چک کردید و خودرویتان را به صورت استاندارد از جهت آموزش رانندگی اصولی در کنار خودروی جلویی پارک کردید، اکنون نوبت به دنده عقب رفتن می رسد.

اولین مرحله در این بخش از آموزش رانندگی، زدن راهنمای راست است. بعد از اینکه راهنمای راست را زدید، دنده را در دنده عقب قرار می دهید و به صورت لاک پشتی شروع به حرکت کردن می کنید. تا اینجای کار همه چیز آسان است البته اگر قسمت آموزش رانندگی به صورت لاک پشتی سایت آیین تست را به طور کامل خوانده باشید و تمرین هم کرده باشید. یک  سوال دیگر که بعد از این مرحله به وجود می آید این است که، تا چه زمانی باید به حرکت لاک پشتی ادامه دهیم؟ چه زمانی باید فرمان را بچرخانیم؟ فرمان را باید به چه سمتی بچرخانیم؟ جواب این سوال ها و مخصوصا زمان چرخیدن فرمان را از طریق یک آموزش رانندگی درست و اصولی حتما خدمتتان عرض می کنیم.

برای اینکه در یک زمان درست فرمان را بچرخانید تا هم به ماشین کناری برخورد نکنید و هم بتوانید یک پارک دوبل اصولی و درست را انجام دهید، باید زمانی که عقب خودروی کناری را در قسمت مثلثی شیشه ی عقب خودروی خود مشاهده کردید، فرمان را به سرعت به سمت راست بچرخانید. البته این سرعت چرخاندن فرمان نباید به اندازه ای باشد که کنترل خودرو و اجرای حرکت از دستمان خارج شود. همچنین این چرخش فرمان باید تا اخرین میزان ممکن باشد تا یک پارک دوبل اصولی از نظر آموزش رانندگی را انجام دهیم. پس چرخاندن فرمان هنگام دیدن عقب خودرو از شیشه مثلثی خودرو بهترین زمانی است که می تواند این کار را انجام داد تا هم بخش دوم آموزش رانندگی پارک دوبل را به طور صحیح انجام دهید و هم خیالتان از بابت برخورد خودروی خود با خودروی کناری آسوده باشد. اگر منطقی هم به این قضیه بخواهیم نگاه کنیم، زمانی که عقب خودروی کناری را از شیشه بغل خودروی خود مشاهده می کنیم، پس هیچگونه امکان برخوردی وجود ندارد زیرا خودروی ما از خودروی کناری عقب تر است. پس تا اینجای کار و در بخش دوم از آموزش رانندگی پارک دوبل به مرحله ای رسیدیم که عقب ماشینمان در فاصله ی بین آن دو خودرو قرار گرفته است.

نکته: اگر نمی دانید شیشه مثلثی چیست باید بگوییم در شیشه ی عقب خودرو یک بخش مثلثی مانند وجود دارد که با یک نوار از شیشه ی اصلی جدا شده است. به این شیشه علاوه بر شیشه ی مثلثی، شیشه لچکی یا شیشه ی سه گوش هم می گویند.

بخش سوم و آخر

پارک دوبل

بخش سوم آموزش رانندگی پارک دوبل به این صورت است که بعد از اینکه انتهای اتومبیل خود را در بین دو خودرو قرار دادید، باید در یک زمان مشخص فرمان خود را به سمت مخالف یعنی سمت چپ بچرخانید. این چرخاندن فرمان به سمت چپ باعث می شود که خودروی شما هم تراز با خودرو های دیگر قرار بگیرد و پارک دوبل شما انجام شود. البته باید حواستان باشد چرخش فرمان را به موقع انجام دهید زیرا اگر دیر این کار را انجام دهید، به جدول برخورد خواهید کرد و اگر زود این کار را انجام دهید، از جدول فاصله ی زیادی پیدا خواهید کرد. بهترین زمان برای چرخش فرمان به سمت چپ در آموزش رانندگی، زمانی است که انتهای خودروی کناری را در وسط شیشه ی سمت شاگرد ببینید. اگر زمان بندی را به طور درست رعایت کنید یک پارک دوبل عالی و فوق العاده از نظر آموزش رانندگی انجام خواهید داد.

این مطلب در اینجا به پایان می رسد و امیدواریم آموزش رانندگی از صفر و آموزش رانندگی حرفه ای را به طور صحیح یاد گرفته باشید و در آزمون شهری راهنمایی و رانندگی موفق شوید. ضمنا اگر به نمونه سوالات آیین نامه نیاز داشتید حتما به نموه سوالات سایت آیین تست سر بزنید.

توضیحاتی راجع به مطلبی که خواندید
⭐️ امتیاز مطلب 9.8 از 10
📚 محتوای مقاله مقاله + عکس + ویدیو
🎯 سطح مقاله از مبتدی تا پیشرفته
💲 قیمت رایگان
🔗 نویسنده مقاله آیین تست
❤️ مدت زمان نوشتن این مقاله 12 روز

ویدیو آموزش پارک دوبل:

امیدواریم این مقاله آیین تست برای شما مفید بوده باشد
خوشحال می شویم نظرات خود را برای ما کامنت کنید

۸ دیدگاه

  1. سلام.ادامه ی مطلب وجود نداره؟

  2. خیلی مطلب مفیدی بود مخصوصا اون بخش های ترفند های رانندگی چون یه بحثی که توی آموزش رانندگی برای افراد ترسو هست اینه که این نکات رو نمیگن و توی این مقاله کامل توضیح داده بودید دمتون گرم

  3. سلام خسته نباشید من یه کلاس راجع به آموزش رانندگی تو شهری رفته بودم و بعضی نکات این مقاله تکرای بود که عادیه اما جالبه که خیلی از نکات کلیدی رو اون فرد به من نگفته بود که توی این مقاله رایگان نوشته بودید. باتشکر از زحمات تیم محترم آیین تست.

  4. ولی بنظرم هیچی مثل آموزش رانندگی عملی برای امتحان نمیشه چون کامل قشنگ علمی انجامش میدی و میاد دستت که باید چکار کنی

  5. آموزش رانندگی چند جلسه است؟ حس میکنم برای من سریع تموم شد و شاید لازمه از این آموزشگاه شکایت کنم چون چند جا هست دارم میشنوم که باید حداقل ۱۰ جلسه باشه اما فک کنم برای من ۸ جلسه بوده. برای شما آموزش رانندگی چند جلسه بوده؟

  6. دوستان کسی میدونه برای شکایت از آموزشگاه رانندگی چه باید کرد؟

  7. سلام. بنده با این مقاله رایگان تونستم نحوه آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک رو بهتر درک کنم. ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.