یکی از مهمترین مواردی که رانندگان در هنگام رانندگی باید به آن توجه کنند، عابرین پیاده هستند. افزایش تعداد خودورها در شهرها باعث شده تا عبور و مرور در خیابان برای عابرین پیاده به امری چالش برانگیز تبدیل شود. از همین رو در قوانین راهنمایی و رانندگی برخی از مکانها را برای عبور عابرین پیاده در نظر گرفتهاند تا بتوانند به آسانی در این مکانها عبور کرده و دچار مشکل نشوند. تمام رانندگان موظف هستند با این قوانین آشنایی داشته و حقوق عابرین پیاده را رعایت کنند.
در این مقاله از سایت آیین تست به بررسی گذرگاه عابر پیاده، انواع آن و حق تقدم در آن پرداخته و به طور کامل توضیح دادهایم. خواندن این مقاله را به تمامی رانندگان و افرادی که به تازگی قصد گرفتن گواهینامه را دارند و یا قرار است در آزمون آیین نامه شرکت کنند، توصیه میکنیم.
گذرگاه عابرین پیاده
گذرگاه عابرین پیاده یا همان خط کشی عابرین پیاده محلی تعیین شده برای عبور افراد از یک خیابان و یا جاده است. گذرگاه پیاده عبور عابرین پیاده از عرض یک خیابان را آسان کرده و طوری طراحی میشود که رانندگان بتوانند به راحتی آن را ببینند.
گذرگاه عابرین پیاده، در محلهایی مانند؛ تقاطعها، چهارراهها، میدانها و میانه راههای شلوغ برای مشخص کردن محل عبور عابرین پیاده طراحی میشود. در واقع استفاده از گذرگاه عابرین پیاده باعث کنترل ترافیک عابرین پیاده و نظم بیشتردر هنگام عبور آنها از خیابان میشود.
در صورتی که گذرگاههای پیاده با علائمی مانند چراغ راهنمایی و رانندگی همراه باشند، اولویت عبور عابرین پیاده و خودروها با استفاده از آنها مشخص خواهد شد، اما اگر در گذرگاهها چراغ راهنمایی و رانندگی وجود نداشته باشد، اولویت عبور از خیابان با عابرین پیاده خواهد بود. در این گونه موارد رانندهها باید حق تقدم را رعایت کنند چرا که در این موارد حق تقدم با عابرین پیاده است.
انواع گذرگاه عابرین پیاده
گذرگاه عابرین پیاده در انواع مختلفی در معابر وجود دارد در ادامه به معرفی انواع گذرگاه عابرین پیاده خواهیم پرداخت:
- گذرگاههای ساده و بدون خط کشی
- خط کشی عابر پیاده
- گذرگاههای غیر هم سطح، مانند؛ زیر گذر و یا پل عابر پیاده
توجه داشته باشید که در برخی از تقاطعها چراغی برای عابرین پیاده قرار داده شده است، زمانی که این چراغ سبز باشد، عابرین پیاده میتوانند از عرض خیابان عبور کنند، اما زمانی که چراغ عابرین پیاده قرمز باشد، عابرین حق عبور از خیابان را نخواهند داشت. در صورتی که هیچ گونه چراغ راهنمایی و رانندگی جود نداشته باشد، حق تقدم عبور با عابر پیاده است و رانندگان باید به این مورد توجه داشته باشند.
در برخی از شهرهای بزرگ، مانند نیویورک عابرین برای عبور از عرض خیابان موظف هستند تا دکمه تقاضا برای عبور از عرض خیابان را بفشارند. بعد از زدن این دکمه رانندگان متوجه عبور عابر پیاده از خیابان شده و توقف خواهند کرد.
در هنگام رسیدن به گذرگاه عابر پیاده چه کنیم؟
گذرگاه عابرین پیاده به دو دسته تقسیم میشود، برخی از این گذرگاهها دارای چراغ راهنمایی و رانندگی هستند، در این گونه از گذرگاهها باید به چراغ راهنمایی و رانندگی توجه داشته باشید و زمانی که چراغ عابرین پیاده سبز است، خودروها نباید حرکت کنند.
در برخی از گذرگاههای عابرین پیاده چراغ راهنمایی و رانندگی وجود ندارد و همان طور که گفته شد، در این موارد حق تقدم عبور با عابرین پیاده است. در این گونه موارد بهتر است زمانی که به گذرگاه عابرین پیاده نزدیک میشوید، ابتدا سرعت خود را کاهش دهید، سپس با احتیاط کامل و با رعایت حق تقدم به گذرگاه نزدیک شوید. در این مکانها از سبقت پرهیز کرده و با احتیاط کامل رانندگی کنید تا حوادث ناگوار برایتان رخ ندهد.
چگونه قوانین رانندگی را خوب یاد بگیریم؟
در آیین نامه راهنمایی و رانندگی، اصطلاحاتی وجود دارند که هر کدام معنا و مفهوم خاصی دارند و برای هر کدام از آنها قوانین خاصی وجود دارد. یکی از اولین چیزهایی که در آموزش رانندگی به آن پرداخته میشود، همین اصطلاحات و قوانین است. برای آشنایی هر چه بیشتر با این قوانین و مقررات علاوه بر خواندن کتاب آیین نامه، بهتر است از نمونه سوالات آیین نامه نیز استفاده کنید.
استفاده از نمونه سوالات آیین نامه به شما کمک خواهد کرد تا قوانین را به خوبی یاد گرفته و در هنگام رانندگی دچار خطا و اشتباه نشوید. همچنین استفاده از این نمونه سوالات برای تمام افرادی که قصد شرکت در آزمون آیین نامه را دارند توصیه میشود، چرا که با خواندن این نمونه سوالات میتوانید با نحوه سوالات آشنا شده و به راحتی در آزمون آیین نامه نمره قبولی کسب کنید.
من این گذرگاه رو استفاده کردم و خیلی راضی بودم، فقط یه کم از اندازه کوچیکش شکایت دارم، ولی در کل خیلی خوبه.
این گذرگاه عابرین پیاده خیلی عالیه، خیلی راحت میشه از اینجا عبور کرد و خیلی هم ایمنه. خیلی خوبه که شهرداری به این موضوع توجه کرده و این گذرگاه رو ساخته.
من این گذرگاه رو هر روز ازش رد میشم و خیلی راضیم. فقط یه مشکل کوچیک داره که اونم اینه که بعضی وقتا خیلی شلوغ میشه و باید کمی صبر کنیم تا بتونیم عبور کنیم. ولی در کل خیلی خوبه و به همه توصیه میکنم که ازش استفاده کنن.
مقالهای خوب و جذاب بود. دقیقا به همون چیزایی که میخواستم برسم، کمکم کرد. ممنون از نویسندهای که وقت گذاشته.
سلام! مقالهی گذرگاه عابرین پیاده عالی بود. خیلی خوب توضیح داده بودید که چه جوری میتونیم ازشون استفاده کنیم و چه مزایایی دارن. ممنون از این که اطلاعات مفیدی رو در اختیارمون قرار دادید.
سلام دوستان! مقاله گذرگاه عابرین پیاده خیلی جالب بود. من خودم همیشه فکر میکردم چرا این مسئله به اندازه کافی توجه نمیشه. این مقاله کلی اطلاعات جدید یادم داد و کمک کرد بهتر درک کنم چه چیزایی باید توجه داشته باشیم. مرسی که به این موضوع پرداختین!
این گذرگاه عابرین پیاده واقعا عالیه، خیلی به افزایش ایمنی عابرین کمک کرده. امیدوارم که بیشتر از این گذرگاه ها در سراسر شهر نصب بشه.
مقاله بسیار جالبی بود، من از خواندن آن لذت بردم. این مقاله به شکل واضحی توضیح داد که گذرگاه عابرین پیاده چیست و چگونه کار می کند. من به شدت توصیه می کنم که همه این مقاله را بخوانند.
خیلی عالیه که دولت این قدر به راحتی پیاده ها رو به خطر نمیاندازه و پول و وقت میذاره تا این گذرگاه ها ساخته بشه. امیدوارم همیشه اینجوری بمونه و به دیگر مسائل مرتبط با حوزه حمل و نقل هم توجه بشه.
مقاله جالبی بود. من خیلی ازش لذت بردم و چیزای جدیدی یاد گرفتم. فقط کاش کمی بیشتر توضیح داده میشد که این گذرگاه ها چجوری ساخته میشن و چطوری کار میکنن.