یکی از بزرگترین دغدغههای تمام خانمها و آقایانی که امتحان شهری میدهند این است که ماشین حین حرکت خاموش نشود. آموزش رانندگی به شما برای یادگیری بسیاری از مسائل کمک میکند.
اما در نهایت چیزی که انتظار دارید رخ نخواهد داد. تصور کنید که در روز آزمون رانندگی این اتفاق برای شما رخ دهد. قطعاً یکی از مهمترین نکات منفی است. در واقع افسر به این نتیجه میرسد که شما هنوز روی روشنکردن خودرو و به حرکت درآوردن آن دچار مشکل هستید. از طرفی این روزها خودروها نسبت به گذشته ساختار الکترومکانیکی حساستری دارند و کمی باید تکنیک به خرج دهید. علتهای زیادی برای خاموش شدن خودرو در امتحان شهری وجود دارد. اما برای رفع آنها در نهایت شما چند تکنیک دارید.
در سایت آیین تست قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم که چه کنیم ماشین خاموش نشود. نخست متوجه این مسئله باشید که خودرو باید بهدرستی استارت بخورد تا از استرس شما در صحنه امتحان کم شود. وقتی پشت آمپر خودروی شما روشن میشود. لازم است که 5 ثانیه صبر کنید و سپس موتور را روشن کنید. از روشن شدن موتور نهراسید. هیچچیز استرسزایی در کار نیست.
روشهایی برای عدم خاموش شدن خودرو
قبل از این که خودرو را روشن کنید باید همه چیز را چک کنید. نگران نباشید افسر هیچگاه از تأخیر شما در این مراحل آزردهخاطر نخواهد شد. حداقل برای اولین برخورد بهتر است که با آرامش خاطر مراحل را پیش بروید. درصورتیکه صندلی تنظیم نباشد. یا پای شما به کلاچ و گاز نمیرسد و یا آنقدر نزدیک هستید که قادر به کنترل صحیح آن نمیباشید. در مقابل همیشه به این اصل توجه کنید که وقتی پای خود را روی کلاچ تا آخر فشار میدهید، هیچ نیازی به کش آمدن و فشار به عضلات پای شما وجود نداشته باشد. اجازه دهید مراحل استارت زدن خودرو و به حرکت درآوردن آن را به کمک هم پیش برویم. نخست لازم است که خودرو را استارت زده و آن را آماده حرکت کنید.
پس از آن کلاچ را بهصورت کامل فشار دهید و دنده را روی یک قرار دهید. این در صورتی است که دنده شما خلاص باشد. سپس پدال گاز را خیلی آرامش فشار دهید. این مقدار باید به حدی برسد که دور موتور خودروی شما به 1500 rpm برسد. حالا لازم است که ترمز دستی را بخوابانید. سعی کنید طوری پدال را کنترل کنید که دور موتور روی همین عدد باقی بماند، از آن بالاتر یا پایینتر نرود.
در ادامه تعادل پای خود را حفظ کرده و بدون هیچگونه جابهجایی، کلاچ را درصورتیکه میتوانید صدای دور گرفتن موتور را بشنوید بالا بیاورید. کمکم موتور شروع به غرش میکند و اگر مسیر مشخص شما قابل تردد بود کلاچ را کاملاً رها کنید.
جلوگیری از خاموش شدن خودرو حین رانندگی
یکی دیگر از مشکلاتی که افراد در حین رانندگی با دندههای سنگین بخصوص یک با آن مواجه میشوند، خاموش شدن خودرو میباشد. در این حین لازم است که شما همیشه صاف و مستقیم رانندگی کنید. به مسیر خودتان بروید و بهصورت ناگهانی تغییر لاین ندهید. چراغ راهنما میتواند نجاتدهنده شما در شرایط سخت باشد. اگر به دستانداز یا چراغ قرمز میرسید لازم است که دنده خود را به یک برسانید، کلاچ را بگیرید و بهآرامی روی ترمز پاهایتان را فشار دهید.
مطلب مرتبط: آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک
در نهایت اگر نیاز بود ترمز دستی را بکشید و کمی به خودتان استراحت دهید. یکی از بزرگترین مشکلات برای راهاندازی مجدد خودرو این است که شما با گاز ماشین را کنترل نمیکنید و به آن قدرت نمیدهید. در این صورت معمولاً ماشین حتی حین رانندگی در مقابل افسر خاموش میشود. در ادامه موضوعات آموزش رانندگی سایت آیین تست، باید به این موضوع توجه داشته باشید که خودرو در اختیار شماست. این شما هستید که آن را هدایت میکنید و نه آن شما را. روش دیگری نیز برای کنترل خودرو در حالتی که ممکن است خاموش شود وجود دارد.
مراحل راهاندازی خودرو بدون خاموش شدن
شما همواره با مطالعه نمونه سؤالات آییننامه، میتوانید اصول تئوری رانندگی را یاد بگیرید. اما در نهایت لازم است که بهصورت عملی یک سری ترفندها را پیادهسازی کنید. در ادامه مراحل روشنکردن خودرو و به حرکت درآوردن آن بدون خاموشکردن را بهصورت تیتروار ترسیم خواهیم کرد. نگران نباشید. مراحل را همینطور که ذکر میکنیم پیش بروید.
- نخست لازم است که کلاچ را تا انتها فشار دهید. ممکن است خودروی امتحان رانندگی که افسر انتخاب کرده است. کمی با ماشین آموزش رانندگی شما متفاوت باشد. بههرحال خلاصی آن را نیز بهاندازه کافی در دست بگیرید.
- سپس دنده یک را انتخاب کنید. توجه کنید که دنده را درست جا بزنید. برای انتخاب دنده سنگین یا همان یک به طور کامل آن را به سمت صندلی خودتان بیاورید و مطمئن شوید که دنده درست جاخورده است. با حدس موقعیت کلی آن نسبت به دنده خلاص میتوانید از این مرحله گذر کنید.
- کمی گاز را فشار دهید و سپس درگیر کلاچ شوید.
- کلاچ باید خیلی آرام و درست مانند یک نمودار بدون فراز و نشیب در ذهن شما شکل بگیرد. حالا میتوانید آن را در میانه کنترل کنید. در تمامی این مراحل فراموش نکنید که ترمز دستی شما باید پایین باشد.
- حالا خودرو شروع به حرکت میکند. اگر گاز را بیش از حد فشار دهید ممکن است ماشین اصطلاحاً کله بزند.
- وقتی دور موتور کمی افزایشیافته و خودرو به حرکت درآمد خیلی راحت کلاچ را رها کنید. این بستگی به موقعیت جاده خواهد داشت. گاهی برای کنترل بهتر همزمان گاز را نیز بالاتر ببرید. البته دنده یک محدودیت دور موتور خاص خود برای گاز را دارد.
- دو الی سه ثانیه بهترین زمان برای رهاکردن کلاچ است که باید در ذهن خود در نظر داشت باشید.
- این تکنیک البته نیاز به تمرین مداوم دارد.
قبولی در آزمون افسر بدون خاموش کردن
همه این ادعا را دارند که میتوانند با یک سری اصول به شما بیاموزند که چگونه خودرو را حین رانندگی خاموش نکنید. اشتباهات البته صرفاً منتهی به دنده یک و راهاندازی اولیه خودرو نخواهد شد. شما در درجه اول لازم است که مکان دندهها را حفظ کنید. میانه تمام دندهها همیشه دنده خلاص است.
ساختار H (اچ) شکلی برای دندهها در بیشتر ماشینیهای ایرانی و بخصوص خودروی آزمون که پراید است رعایت میشود. همین طور دنده یک دقیقاً بالای دو، دنده سه در سمت راست دنده یک و موازی با آن و همینطور دنده چهار زیر دنده سه و دقیقاً پس از آن است. دنده پنج نیز روبروی دنده عقب میباشد. قویترین دنده خودرو نیز دنده عقب خواهد بود.
اشتباه در انتخاب دندهها یکی از بزرگترین مشکلاتی است که افراد حین آزمون رانندگی با آن مواجه میشوند.
در آموزش رانندگی اصولی لازم است که تمام تمرکز شما روی دندهها و کنترل آنها باشد. اگر هنوز جای دندهها را حفظ نیستید. میتوانید با یک نیمنگاه طوری که افسر متوجه نشود، دنده را عوض کنید.
بههیچوجه از پای راست برای کلاچ استفاده کنید. پای چپ هم مختص کلاچ میباشد.
میزان دور موتور مناسب برای جلوگیری از خاموش شدن خودرو
در این مقاله سایت آیین تست به این نکته اشاره کردیم که شما برای شروع به حرکت خودرو نیاز به گاز خواهید داشت. مقدار این گاز با دور موتور تعیین میشود و وقتی پای خود را روی پدال فشار میدهید هر چه کنترل شما کم تر باشد موتور بیشتر غرش میکند. روی کیلومتر شما را بررسی کرده و طوری گاز را فشار دهید که عدد روی 1500 تا 2000 باشد و عدد صفحه بین یک و نیم تا 2 است. این دور موتور بازهای است که خودرو در هنگام حرکت نیاز دارد.
درصورتیکه بتوانید دور را روی این عدد کنترل کنید بههیچوجه ماشین خاموش نمیشود. مگر این که نقص فنی داشته باشد. درصورتیکه دور موتور پایین بیاید خودرو خاموش خواهد شد. زمانی که کلاچ را بالا خواهید آورد خودرو در یک نقطه درگیر خواهد شد. حال به این نقطه نیز سطح اصطکاک گفته میشود.
یکباره رهاکردن کلاچ اصلیترین مشکلی است که افراد در تست و آزمون شهری با آن درگیر هستند. درصورتیکه این کار را نمیتوانید بهدرستی انجام دهید از ترمز دستی بالا استفاده کنید. البته لازم است که خیلی سریع و زمانی که خودرو حرکت کرد ترمز دستی را بخوابانید.
شرایط تعویض دنده بدون خاموش شدن ماشین
در نمونه سؤالات آییننامه در مورد دور موتور اطلاعات زیادی وجود دارد که میتوانید آن را مطالعه کنید تا حداقل تئوری مربوط به این مسئله را بیاموزید. برای این که بتوانید دنده خودروی خود را افزایش دهید لازم است که دور موتور را به عدد 2500 تا 3000 برسانید. سپس دنده را بهآرامی و با گرفتن کلاچ عوض کنید. تفاوتی ندارد که روی کدام دنده هستید. در نهایت چنین دور موتوری لازم است که دنده شما عوض شود. سرعت البته در دندههای مختلف متفاوت است.
همینطور هر خودرویی در یک رنج دور موتور به یک سرعت میرسد. اما در مورد خودروهای آموزش رانندگی این عدد معمولاً یکسان است. چون بیشتر آنها پراید یا تیبا هستند. یکی دیگر از دلایل خاموش شدن خودرو این است که تعویض دنده را در دورهای بالاتر یا پایینتر انجام دهید. این مسئله میتواند سبب شود که خودرو لرزیده و تعادل لازم برای تغییر در گیربکس در ماشین ایجاد نشود. این دور موتور یک عدد کلی و مناسب برای ماشینهای آموزش رانندگی و آزمون عملی شهر است.
خاموش شدن خودرو حین تعویض دنده
زمانی که قصد دارید دنده را عوض کنید لازم است که پای خود را کامل ازروی گاز بردارید. در غیر این صورتباز هم این ریسک وجود دارد که خودرو دچار ایراد شده و حتی در بدترین شرایط خاموش شود. بههیچعنوان خوشایند نخواهد بود که خودروی شما در حین یک تعویض دنده ساده از کار بیفتد و این نمره منفی برای شما محسوب میشود. در 99 درصد مواقع احتمال رد شدن شما از آزمون در چنین وضعیتی برای خاموشکردن خودرو وجود دارد. در ادامه برای این که بتوانید دنده عوض کنید گاز را رها کرده، کلاچ را تا انتها با پای چپ بگیرید و سپس دنده را افزایش دهید و در نهایت کلاچ را آرام و بدون تکهتکه کردن رها کنید.
جلوگیری از خاموش شدن ماشین در امتحان شهری
معمولاً در این شرایط سؤالات زیادی در ذهن افرادی که بهتازگی مهارت رانندگی را آموختهاند ایجاد میشود:
- چگونه نیم کلاچ کنیم و خودرو خاموش نشود؟
- چگونه از خاموش شدن خودرو پشت چراغ قرمز جلوگیری کنیم؟
- علت لرزش و خاموش شدن خودرو چیست؟
- چرا دور موتور پایین آمده و در نهایت ماشین خاموش میشود؟
- چکار کنم ماشین خاموش نشه؟
- چطور کلاج را کنترل کنم؟
- قلق گیری کلاچ چطوری هست؟
در پاسخ به همه این سؤالها باید به چند مسئله واحد برسید. اول این که خودرو باید بهصورت نیم کلاچ به حرکت درآید. درصورتیکه ناگهان کلاچ را رها کنید با مشکل مواجه میشوید. دلیل خاموش شدن خودرو پشت چراغ قرمز هم عدم کنترل دور موتور و پایین آوردن نرخ فعالیت آن است. در ادامه لرزش خودرو نیز به دلیل کلاچ است.
میتوانید با یک گاز کوتاه و روی دور موتور 1500 تا 2000 این مشکل را تا 99 درصد حل کنید. البته گفته میشود که وقتی دنده را خلاص میکنید لازم نیست که کلاچ را آرام رها کنید. این کار بر خلاف افزایش دنده موجب خاموش شدن آن نمیشود. همینطور یک رابطه میان فشار دادن گاز و بالا آوردن پا ازروی کلاچ وجود دارد. اگر بازیکردن با کلاچ را بهخوبی بیاموزید. دیگر مشکلی ایجاد نخواهد شد.
مشکل خاموش شدن ماشین پشت چراغ قرمز
در آموزش جلوگیری از خاموش شدن ماشین در حین رانندگی و در مقابل افسر و آزمون شهری به نکات زیادی اشاره کردیم. اما یک مشکل حاد که معمولاً عده زیادی با آن روبرو هستند. اشتباه است که پشت چراغ قرمز برای نگهداشتن خودرو از کلاچ و پدال گاز همزمان استفاده کنید. بهتر است که خودرو را در این وضعیت خلاص کنید.
شتاب گرفتن و ترمز ناگهانی پشت چراغ قرمز هم موجب خاموش شدن آن میشود. لازم است که پشت چراغ قرمز متوقف شده و توجه کنید که نباید روی خط بروید. در ادامه وقتی پنج ثانیه مانده بود که چراغ سبز شود. لازم است که ماشین را برای حرکت آماده کرده باشید. این کار را میتوانید روی ثانیه 15 انجام دهید. منظور دنده و آمادهکردن کلاچ است.
چهار نقطه مهم کلاچ خودرو و کنترل آنها
توجه کنید که خودروها دارای چهار نقطه هستند. نقطه صفر که پایینترین و نهایت زور شما را میخواهد. پس از آن دیگر پدال حرکت نمیکند. نقطه یک به شکلی کنترل میشود که حرکت خودرو در حد چند سانتیمتر باشد. در ادامه نقطه دو وجود خواهد داشت که حرکت خودرو را عادی میکند. درست مانند چیزی که در خیابان میبینید. سپس نقطه سه است که خودرو آماده حرکت شده و در نهایت کلاچ کاملاً و البته به شکل روان و بدون حرکت تیز رها میشود. اگر بتوانید این نقاط را پیدا و آن را در ذهن خود تجسم کنید هم در آموزش رانندگی موفق بوده و هم از آزمون شهری نیز سربلند بیرون میآیید.
حتما حتما مطلب آموزش کنترل کلاچ و نیم کلاچ را در آیین تست مطالعه کنید، با این مطلب مرتبط است.
من از این مقاله خیلی خوشم اومد، زبان ساده و روانی داشت و مطالبش هم خیلی مفید بود. ممنون بابت این مقاله خوب
این مقاله خیلی خوب بود. من خودم با مشکل ماشین زیر پام که خاموش میشد مواجه بودم و با خوندن این مقاله متوجه شدم که مشکل از باتری بود. ممنون از نویسنده.
سلام دوست عزیز! من واقعا لذت بردم از خوندن مقاله شما. توضیحات و نکاتی که ارائه دادید واقعا مفید و جالب بودن. امیدوارم در آینده هم به این موضوعات مهم پرداخته بشه و بیشتر راههای جلوگیری از خاموش شدن ماشین رو بیان کنید. موفق باشید.
سلام! مقاله خیلی خوبی نوشتی، من کاملا از تجربه هایی که در این مورد به اشتراک گذاشتی لذت بردم. این مقاله واقعا کمک کرد تا بفهمم چیکار کنم که ماشین زیر پام خاموش نشه. مرسی
سلام! ممنون از مقالهی خوبی که نوشتی. واقعا از خوندنش لذت بردم و کلی ترفندهای جدید یاد گرفتم برای حفظ روشن بودن ماشین. دستت درد نکنه و امیدوارم مقالات بیشتری ازت بخونم.
سلام دوست من! مقاله واقعاً جالب بود و اطلاعات مفیدی داشت. من هم همیشه این مشکل رو داشتم ولی با خوندن مقالهتون راه حلهای خوبی پیدا کردم. امیدوارم همهی دوستان بتونن از این نکات بهرهبرداری کنن.
خیلی مقاله خوبی بود. من خودم یه مشکلی با ماشینم داشتم که با این مقاله حل شد. ممنون از نویسنده.
من خیلی از این مقاله خوشم اومد. خیلی از راه حل هایی که ارائه شده بودند، برای من کارساز بودند. اما بعضی از توصیه ها خیلی پیچیده بودند و برای من سخت بود که بفهمم چی میگن. ولی به هرحال، ممنون بابت این مقاله کاربردی.
خیلی مقاله خوبی بود! من خودم همیشه با این مشکل مواجه بودم و حالا با خوندن این مقاله بالاخره میدونم چیکار کنم. ممنون بابت این مقاله مفید.
این مقاله واقعا خیلی کاربردی بود! منم همیشه با این مشکل دست و پنجه نرم می کردم ولی با این توضیحات راحت تر شدم، ممنون از نویسنده
این مقاله واقعا عالی بود! برای من که خیلی تازه وارد دنیای خودرو ها هستم، خیلی مفید بود و درست موقع برام اومد. ممنون از شما!