همان طور که میدانید، با پیشرفت علم در زمینه طراحی و تولید خودرو، تغییر و تحولاتی در ساخت این وسیله بهوجود آمده است. این تغییرات را میتوان در بدنه خودرو، قطعات برقی و الکترونیکی، فضای داخلی، پیشرانه و شاسی، سایر بخشها و قطعات خودرو مشاهده کرد. از جمله این تغییرات میتوان به خودروهای دنده اتوماتیک اشاره کرد که عملکرد متفاوتی نسبت به خودروهای دندهای دارند. اگر اولین بار است که سوار خودرو اتومات میشوید، بهتر است پیش از آنکه خودرو را به کار بیاندازید، مطالبی درباره آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک مطالعه کرده و با نحوه رانندگی با ماشین اتومات آشنا شوید. در ادامه این مقاله از سایت آیین تست، قصد داریم مطالب مفید و کاربردی درباره خودرو اتومات ارائه داده و شما را با جزئیات آن آشنا کنیم.
انتخاب شما کدام است؟ دنده اتومات یا دستی؟
میدانید که علم و دانش در جهت تسهیل امور برای انسانها، به کار گرفته میشود؛ از این رو کار با دنده اتوماتیک به مراتب راحتتر است و گاه به لذت رانندگی میافزاید. البته افراد سلایق متفاوتی دارند و ممکن است که کار با خودرو دندهای را ترجیح دهند. هرکدام از این گیربکسها، دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به این موارد و نکات مهم در باب آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک خواهیم پرداخت.
در ماشینهایی با دنده دستی، سه پدال زیر پای شما قرار دارد که یکی از آنها گاز، دیگری ترمز و نهایتا کلاچ است. در صورتی که خودروهای اتومات، دارای دو پدال گاز و ترمز هستند و مطمئنا کار با آنها بسیار سادهتر خواهد بود.
آشنایی با علائم روی دنده اتوماتیک
اگر به دنده خودرو اتومات نگاه کنید، متوجه یک سری علائم خواهید شد که با حروف انگلیسی نوشته شدهاند. این حروف شاملP N, R, D میباشد و هرکدام از آنها، کارکرد متفاوتی دارند. در ادامه به جزئیات دقیق آنها اشاره خواهیم کرد.
P یا پارک
اگر خودرو در این حالت قرار گیرد، حتی درصورتی که پدال گاز را تا آخر فشار دهید، ماشین قادر به حرکت نخواهد بود. چراکه دندههای داخل گیربکس در این حالت قفل و حرکت چرخها محدود خواهند شد.
توجه داشته باشید، زمانی که میخواهید خودرو را در حالت پارک قرار داده، ابتدا ایست کامل کرده و سپس دنده را در حالت N قرار دهید. اکنون میتوانید جهت انتقال وزن خودرو بر روی چرخ های عقب، ترمز دستی را کشیده و پایتان را از روی ترمز بردارید. پس از اتمام تمامی این کارها، دنده را در حالت P یا Park قرار دهید.
مطلب مرتبط: قانون پارک در خیابان یک طرفه چیست؟
N یا خلاص
زمانی که خودرو روشن باشد و دنده را در این حالت قرار دهیم، ماشین بدون ایجاد کوچکترین تغییری، به حرکت خود ادامه خواهد داد. با قرار دادن دنده در حالت خلاص، دندههای جلو و عقب خودرو آزاد شده و چرخها توانایی حرکت خواهند یافت.
تصور کنید که شما راننده خودرو اتومات هستید و پشت چراغ قرمز توقف کردهاید. اگر فکر میکنید توقف خودرو شما، کمتر از ۲ دقیقه زمان میبرد، گیربکس را خلاص نکنید. در صورتی که بخواهید دنده را در حالت خلاص قرار دهید، مجموعه کلاچها، سوپاپها و شیرهای برقی با یکدیگر درگیر بوده و استهلاک خودرو افزایش مییابد.
R یا دنده عقب
این دنده زمانی کاربرد دارد که راننده بخواهد ماشین را به سمت عقب رانده و دنده عقب گیربکس اتومات را درگیر نماید. توجه داشته باشید که استارت زدن درحالی که خودرو در حالت دنده عقب قرار دارد، بسیار خطرناک بوده و به همین جهت، استارت خودرو در این حالت قفل میشود.
D یا اوردرایو
راننده زمانی که بخواهد ماشین را به حرکت در بیاورد، دنده را در حالت اوردرایو قرار خواهد داد؛ چراکه در این حالت، با برداشتن پا از روی پدال ترمز، ماشین به سمت جلو حرکت کرده و دندههای رو به جلو گیربکس اتوماتیک فعال خواهند شد.
زمانی که دنده خودرو در حالت اوردرایو باشد، با فشردن پدال گاز، قدرت موتور به چرخها انتقال یافته و با افزایش سرعت، دندهها را رو به جلو تعویض خواهد کرد. البته این حالت از دنده، دارای 3 حالت D1, D2, D3 میباشد که هرکدام از این موارد در موقعیتهای مختلفی بهکار میروند.
اولین حالت یا D1 زمانی بهکار میرود که مسیر مسطح و خشک نبوده و خودرو در جادههای سخت، در حال حرکت باشد. برای مثال میتوان به جادههای گلی یا شنی، اشاره کرد. دومین حالت یا D2 در سربالاییها کاربرد دارد؛ چراکه میتواند قدرت موتور را همچون خودروهایی با دنده دستی، بهصورت لحظهای، افزایش دهد. حالت سوم یا D3 با نام OD یا دکمه اوردرایو نیز شناخته میشود و راننده زمانی خودرو را در این حالت قرار میدهد که بخواهد خودرو با دور موتور بالا فعالیت کند.
حتما به این مورد توجه داشته باشید که تعویض دنده، زمانی که خودرو در حال حرکت است، استهلاک خودرو را افزایش داده و باعث وارد شدن فشار بیشتری به گیربکس میشود. اگر راننده با هدف پارک، دور زدن یا هر عمل دیگری که نیازمند تغییر دنده است، بخواهد دنده را عوض کند، باید ابتدا خودرو را کاملا متوقف کرده و سپس دنده را از حالت D به R یا برعکس تغییر دهد.
L یا دنده سنگین
این حرف، آخرین علامتی است که بر روی دنده دیده میشود. البته گاهی مشاهده شده که تولیدکنندگان خودرو، این علامت را با حرف M جایگزین میکنند. این علامت نشان میدهد که گیربکس در حالت تعویض دستی قرار گرفته است. زمانی راننده از این حالت استفاده خواهد کرد که بخواهد با استفاده شیفترهای روی فرمان، دندهها را تعویض کند. دنده سنگین، در موقعیتهای سخت گلی و برفی نیز قابل استفاده میباشد.
زمانی که خودرو میخواهد از مسیرهایی پرشیب و سربالایی عبور کند، گیربکس اتوماتیک خودرو، وضعیتی مشابه یدک کشیدن بارهای سنگین را خواهد داشت؛ بنابراین لازم است که از دنده کمک گیربکس استفاده کرده و دنده را در حالت L یا دستی قرار دهید.
دکمه کنار دنده اتوماتیک
لازم به ذکر است که دکمه کنار دنده در همه خودروهای اتومات موجود نمیباشد. در واقع از این دکمه برای امنیت بیشتر استفاده میشود. البته اگر خودرو شما فاقد این دکمه باشد، بدین معنا نیست که امنیت کافی ندارد. این دکمه برای جلوگیری از تعویض ناگهانی دنده خودرو طراحی شده و تا زمانی که دکمه به طرف داخل فشار داده نشود، موقعیت دنده تعویض نخواهد شد.
هر آنچه که لازم است درباره آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک بدانید!
مطلب مرتبط: اصول ناگفته راهنما زدن در خودرو در آیین نامه
حائز توجه است که گیربکس ماشینهای دنده اتوماتیک بسیار حساس بوده و راننده، میبایست از هرگونه واکنش هیجانی پرهیز نماید. تحت فشار قرار دادن ماشین میتواند آسیب جدی به گیربکسها و اجزای دیگر ماشین وارد کرده و استهلاک خودرو را بالا ببرد. سعی کنید، جهت افزایش طول عمر خودرو، روغن گیربکس را هر چند ماه یکبار تعویض کنید.
توصیه دیگر آیین تست، در باب گاز دادن در حالت DRIVEمیباشد. بهتر است زمانی که خودرو در وضعیت خلاص قرار دارد، پدال گاز را فشار ندهید؛ چراکه آسیب جبرانناپذیری به گیربکس خودرو شما وارد خواهد شد.
ثبتنام در دورههای آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک
اگر تمایل به دریافت گواهینامه رانندگی دارید، فراموش نکنید که آموزشگاهها با خودروهای دنده دستی به شما آموزش خواهند داد و در آزمون شهری نیز انتظار میرود، موفق به رانندگی با دنده دستی شوید. میدانید که از جمله شروط دریافت گواهینامه، قبولی در هر دو آزمون رانندگی میباشد و آزمون اول، آییننامه نام دارد. این آزمون برگرفته از کتاب تدریس شده درکلاسهای دوره میباشد و میتوانید آن را به دو روش خرید حضوری از آموزشگاهها و خرید آنلاین از سایت آییننامه، تهیه کنید. قبولی در آزمون آییننامه بسیار آسان است؛ چراکه مطالب ذکر شده در کتاب، در مورد قوانین راهنمایی و رانندگی بوده و نمونه سوالات آییننامه در این سایت در دسترس شما قرار دارد. با دانلود نمونه سوالات آیین نامه میتوانید آمادگی لازم جهت شرکت در آزمون را کسب کنید.
سوالات متدوال
سوال 1: چرا در حالت پارک یا P خودروهای اتوماتیک، گیربکسها قفل میشوند؟
بسیاری افراد از روی عادت در رانندگی با خودروهای دارای دنده دستی، فراموش میکنند که قبل از حرکت، ترمز دستی را از حالت P خارج کنند. دلیل دیگر این مشکل، تعویض دنده خودرو از حال حرکت به حالت پارک است. البته در فناوریهای جدید، سنسورهای خودرو اجازه تغییر به حالت P در سرعتهای بالا را نمیدهد.
سوال2: آیا عدم وجود دکمه بغل دنده در خودروهای اتوماتیک، خطرناک و ناایمن است؟
خیر، این دکمه تنها به جهت بالا بردن امنیت بهکار میرود و نبودِ آن مشکل ساز نیست. دکمه بغل دنده برای زمانی تعبیه شده که مشکل قفل گیربکس و دنده در خودروهای اتوماتیک، برطرف شده و از تعویض ناگهانی دنده جلوگیری شود.
سوال 3: چه زمانی بهتر است که راننده با دنده S رانندگی کند؟
در جادههای غیر مسطح یا سربالاییها، بهتر است با دنده سنگین رانندگی کنیم. سازندگان خودرو، این حالت را برای رانندگی در جادههای کوهستانی و مواردی مشابه طراحی کردهاند.
سوال 4: نوع عملکرد گیربکس به چه صورت است؟
گیربکسهای اتوماتیک اجزای متفاوتی داشته و عملکرد آنها بهگونهای است که سرعت و قدرت موتور به طور مناسب حفظ شود. قطعات گیربکس اتوماتیک شامل مواردی چون پروانه، توربین و استاتور هستند. با روشن شدن موتور خودرو، چرخش میللنگ باعث به چرخش درآمدن پروانه شده و نهایتا، روغن به حرکت در خواهد آمد. استاتور خودرو با هدایت حرکت روغن سیال به حرکت درآمده و مجموع این انرژی باعث چرخش توربین خواهد شد.
خیلی عالی بود. من که همیشه با ماشین دنده دستی مشکل داشتم ولی با این مقاله تونستم با ماشین دنده اتوماتیک رانندگی کنم. ممنون از شما.
مقاله خوبی بود ولی به نظرم کمی بیشتر جزئیات رو میشد گفت. مثلاً در مورد ترمز کردن و شتاب دادن با ماشین دنده اتوماتیک. اما در کل خیلی خوب بود. ممنون از شما.
مقاله خیلی خوبی بود، واقعا کمک کرد تا راحت تر با ماشین دنده اتوماتیک آشنا بشم. دست مریزاد برای این مطلب کاربردی!
مقاله خوبی بود ولی به نظرم یکمی اطلاعات تکراری وجود داشت. اما در کل خیلی خوب بود و من تا به حال به این قدرت رانندگی نداشتم. از نویسنده مقاله ممنونم.
من که هیچ وقت با ماشین دنده دستی رانندگی نکردم و همیشه با ماشین دنده اتوماتیک رانندگی میکنم. مقاله خیلی خوبی بود و واقعا به من کمک کرد که بیشتر بفهمم چطوری با ماشین دنده اتوماتیک رانندگی کنم. ممنونم.
واقعا ممنونم، این مقاله به من کمک زیادی کرد تا بتونم با ماشین دنده اتوماتیک رانندگی کنم. فرایند رانندگی با این نوع ماشین بسیار راحت و آسان بود. ممنون بابت این مقاله بسیار خوب.
این مقاله خیلی خوب بود، به شدت به من کمک کرد که با ماشین دنده اتوماتیک رانندگی کنم. ممنون از نویسنده!
وای خدا، مقاله عالی بود! من خیلی وقت بود که دنبال یه مقالهی خوب درباره آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک میگشتم. خیلی ممنون بابت این مقاله!
من خودم با ماشین دنده اتوماتیک رانندگی میکنم ولی مقاله رو خوندم و باز هم خیلی اطلاعات جالبی گرفتم. خیلی خوب توضیح داده بودن که چطور از دندههای ماشین دنده اتوماتیک استفاده کنیم و چه موقعی باید از هر دنده استفاده کنیم. ممنون بابت این مقاله.